zondag 27 oktober 2013

Citroencake met 'n 'kick'

Al een tijdje wilde ik hem maken; de 'lemon drizzle cake' van Lucy.

Vanochtend lagen er twee citroenen naar me te knipogen. Een beetje zielig alleen op de fruitschaal. Zonde om te laten verpieteren. Snel het recept opgezocht. Ik had niet alles in huis, maar met wat ieniemienie aanpassingen ben ik aan de slag gegaan.

En... zeg nou zelf...














En het mooie is, de heerlijke citroengeur krijg je er gratis bij.
De geur was zo sterk dat Finnegan de Muis z'n knusse holletje in de theepot verliet om een kijkje te nemen...














Hij wilde er zó in duiken!
Even wachten! De cake moet nog uit de vorm!
Is het geen plaatje...














Ehhhh... Finnegan! Ga eens héél snel aan de kant!!




















Jaaa, doe je servetje maar alvast voor, je krijgt een stukje.














Maar misschien willen jullie het recept in het Nederlands?
Hier komt ie dan, mét mijn aanpassingen.

Je hebt nodig:
- 125 gram (echte) boter
- 175 gram suiker
- het sap en de rasp van 2 citroenen
- 2 eieren
- 4 eetlepels rijstemelk (je kunt ook gewone melk gebruiken)
- 175 gram zelfrijzend bakmeel
- 50 gram suiker (voor de 'drizzle')

Mix de boter, suiker (175 gr.) en citroenrasp in een beslagkom.
Voeg langzaam de twee eieren toe en mix goed door.
Voeg het bakmeel toe, samen met (ongeveer) 4 eetlepels rijstemelk. Weer goed mixen.
Verwarm de oven voor (180 graden) en vet ondertussen je bakvorm in (of gebruik zo'n fijne siliconen vorm zoals ik). Doe het beslag in de vorm en bak de cake in ca. 45 minuten gaar en goudbruin.
Als je cake bijna klaar is, doe je de 50 gram suiker met het citroensap in een pan. Verwarm dit mengsel (goed roeren) totdat de suiker is opgelost.

Als je cake klaar is, haal je hem uit de oven en prik je flinke gaatjes in de cake. Mag tot helemaal onderin, leef je uit!

Ehhh... als je hier iets therapeutisch van wilt maken, be my guest, maar kijk uit als je een siliconen vorm hebt hè, voordat je het weet is het een vergiet :-)

Giet het warme citroen-/suikermengsel over je cake heen.
En dan nu het ergste... wachten totdat de cake is afgekoeld...

Smakelijk!


Van Finnegan krijgt dit recept 5 sterren!















Groetjes,
Sandra



6 opmerkingen:

  1. oooooooooooh, Finnegan, wat ben je toch een lekker ding !
    Ik zit compleet verliefd te zijn hier <3
    De cake lijkt me erg jammie.... maar helaas, ikje mag dat soort dingen niet, dus geniet ik wel van de foto's.
    xxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor 't recept. Ga het zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een snoeper die Finnegan ;o), de cake ziet er heerlijk uit.......

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ohhh daar is mijn 'lieverd' weer en mag hij ook zomaar nog eens gaan zitten smullen van een heerlijke cake!I'm a bit jealous Finnegan!! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je verwent hem wel heel erg, straks is zijn mooie pakje nog te klein .

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou als Finnegan 5 sterren geeft, dan kan ik er wel van op aan dat deze cake heerlijk moet zijn, dus waard om te proberen, evenals de brownies hierboven! Bedankt voor de recepten.

    BeantwoordenVerwijderen

Dankjewel voor je reactie, graag tot een volgende keer!

Sandra

P.S.
Weet je niet hoe je een reactie moet plaatsen? In het witte vak kun je je tekst plaatsen. Vervolgens moet je bij 'reageer als' of 'profiel' nog aangeven hoe je wilt reageren. Als je kiest voor naam/url kun je je naam opgeven, maar anoniem kan ook.