zondag 10 november 2013

Hazelnootpasta maken

Volgens mij hebben ze nu wel lang genoeg liggen drogen, mijn eigengeraapte hazelnootjes. Dus het werd tijd om ze te kraken. Op naar de zelfgemaakte hazelnootpasta!

Men neme een notenkraker... 
Stop er een hazelnootje in...
En.... knijpen!
Knijpen...
Knijpen???
Er gebeurt niets???
Knal!!!
#@!##!!!! De hazelnoten vliegen om mijn oren!!!

Dit moet beter kunnen. Tip op internet; hamer erbij!
Tik. Tik! Tik!! TIK!!!!
Noot kapot, jippieieieie! Hazelnootje verpletterd... Aarghh!!

Finnegan komt kijken. Véél te onveilig, dus walnotenhelm opgezet en ik heb een 'ME-schild' voor hem gemaakt. 














Finnegan, je staat in de weg!
Beetje afstand a.u.b.!














Da's beter. Waterpomptang erbij...




















WAUW!!!! Zie je wat er gebeurt??? Kijk naar de rode pijltjes!!!














Finnegan is héél goed weggekomen!

Wat een drama. Ze zijn heerlijk, maar dit is geen doen. Op internet lees ik op een forum iets van deze strekking:
'Optie 1; gebruik een hamer. Sla je je hazelnoten aan gruzelementen, ga dan naar: 
Optie 2; huur een eekhoorn! Eh... niet voorhanden. Ga dan naar:
Optie 3; gebruik je kostbare tijd beter, spaar keuken, vingers, ogen en ga naar de winkel en koop daar gepelde hazelnoten!'

Zo gezegd, zo gedaan. De zelf geraapte nootjes gooi ik niet weg (ik denk dat er wel geschiktere notenkrakers zijn), maar ik ga pasta maken van kant-en-klaar gepelde hazelnoten.

Dit is het resultaat:














Erg lekker! Wel een beetje wennen als je de bekende N-pasta gewend bent. Die gedachte moet je loslaten. Bovendien zit daar volgens mij 6x zoveel suiker in :-)

Ik heb dit recept gebruikt:
100 gram hazelnoten roosten, zo fijn mogelijk stampen/malen en mengen met 50 gram palmsuiker (= 'gezondere' suiker), 50 gram ongezouten roomboter, 50 gram cacao en 6 eetlepels water.

Smakelijk!

Oh ja. Ondertussen heb ik ook de sjaal naar het patroon van Karin af. Een fantastisch patroon om mee te werken, lekker 'zen' :-)
Ik heb hem lekker groot gemaakt. Er zitten 8,5 bollen Drops Delight, kleur 05 in. Gehaakt met naald 4,5.




















Je ziet het model niet zo goed op de foto, maar hij past wel goed bij mijn 'nieuwe' haar, toch?
Ben er héél blij mee.

Fijne zondag nog!

Groetjes,
Sandra




7 opmerkingen:

  1. Oei! Ik geloof dat wij de hazelnootjes dan maar dicht laten voorlopig! Ik wil wel heel graag een keer zelf pindakaas maken. Lijkt me een stuk makkelijker.
    Prachtige doek heb je gemaakt en het kleurt inderdaad super bij je haar. Stoer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ohhh mijn vriendje is weer in beeld en gelukkig heb je hem veiligheidskleding/voorzieningen aangegeven!ik moet er niet aan denken dat met dit gevaarlijke avontuur van jou hazelnoten hem iets was overkomen want ik wil nog lang blijven genieten van zijn avonturen hoor! ;-)Je sjaal is mega mooi en past geweldig leuk bij je nieuwe look!heb je al twee prachtige sjaals die mooi bij je nieuwe haarkleur passen!

    lieve groetjes en een hele fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is je omslagdoek mooi geworden! Past zo goed bij je!
    En het hazelnotenavontuur is erg leuk, wie weet ga ik ook nog 's zo'n pasta zelf maken, goed idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. je ziet er prachtig uit ben trots op je knappert

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige sjaal, kleurt je enorm goed! Inderdaad heel mooi bij je haar, stoer!
    Groetjes Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuke blogpost is dit! Zit nog een beetje na te grinniken :-).
    Mocht ik ooit de neiging krijgen hazelnootpasta te maken, dan hoop ik hieraan te denken.
    Je sjaal is prachtig, past zeker helemaal bij jou (net als je haarkleur!). Mooi!
    Groetjes, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen

Dankjewel voor je reactie, graag tot een volgende keer!

Sandra

P.S.
Weet je niet hoe je een reactie moet plaatsen? In het witte vak kun je je tekst plaatsen. Vervolgens moet je bij 'reageer als' of 'profiel' nog aangeven hoe je wilt reageren. Als je kiest voor naam/url kun je je naam opgeven, maar anoniem kan ook.