dinsdag 21 januari 2014

Bananen-walnoot-kaneelcake

Tijd om weer eens een receptje met jullie te delen!
Getest en helemaal goedgekeurd; de bananen-walnoot-kaneelcake! Het recept vond ik op dit blog (en daar staat nog véél meer lekkers...). Ik heb iets meer kaneel toegevoegd en vanillesuiker gebruikt in plaats van vanille extract.

Het is een cake waarbij je geen mixer nodig hebt. Lekker snel klaar, maar... wel even de ingrediënten afwegen en klaarzetten voordat je begint.

Ingrediënten

* 260 gram tarwebloem
* 1 theelepel kaneel
* 150 gram bruine basterdsuiker
* 2 zakjes vanillesuiker
* 1,5 theelepel bakpoeder
* snufje zout
* 100 gram walnoten in stukjes, maar niet té fijn
3 rijpe bananen, in stukjes gesneden
2 losgeklopte eieren
100 gram ongezouten en gesmolten roomboter














Zorg ervoor dat je walnoten niet opgegeten worden voordat ze het beslag in gaan...














Verwarm je oven voor op 180 graden.
Doe in een kom alle (droge) ingrediënten bij elkaar. Voor het gemak heb ik hierboven een sterretje vóór deze ingrediënten gezet.














Roer de ingrediënten goed door elkaar. Ik gebruik hiervoor een spatel. Eh... ik bedoel Finnegan gebruikt hiervoor een spatel.














Doe de andere 3 ingrediënten in een andere kom en meng ook deze goed door elkaar. Doe vervolgens dit 'natte spul' bij het droge spul. Nu is het tijd voor een beetje 'spierballenwerk'!














Meng alles voorzichtig door elkaar. Dit hoeft niet heel lang, maar je mag geen losse bloem meer zien. Ongeveer totdat het er zo uitziet:














En dan stort je alles zó in je cakevorm (die spatel is nu erg handig).
Als je geen siliconen vorm hebt, moet je hem natuurlijk wel even invetten...




















Hopsakee, die kan 1 uur de oven in (zoals gezegd, 180 graden).
En dan nu... wachten... Of muizen (proberen te) gaan vangen in de tuin.




















Guinness heeft ontdekt dat er muisjes op en neer lopen van onder de vogelvoederplaats naar deze berg met stenen. No worries, de muizen zijn slim genoeg om niet gepakt te worden (ze zijn vast getraind door neef Finnegan).

Ik ga even verder met mijn nieuwe haakproject...














Helaas geen werkje voor bij de tv of andere afleiding; veel tellen...

En dan... Piep-piep-piep! Cake is klaar!














Wel even af laten koelen hè. Tegenwoordig vries ik steeds vaker cake in (voorgesneden en in porties verpakt). Dat kan met deze cake ook goed. Finnegan en Guinness zijn het er niet mee eens, maar mijn weegschaal vindt dit een uitstekende strategie.

En tot slot iets waarvan ik zeg 'don't try this at home'. Het leverde wel de 1e 50 mm foto voor de galerij van dit jaar op, maar ik had geen seconde langer moeten wachten, anders had ik niets meer in te vriezen...


















Groetjes,

Sandra





13 opmerkingen:

  1. Ik heb deze even gepind, want hij lijkt mij heerlijk!!!

    Groetjes van Ellebel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk Ellebel! Het is echt een aanrader, een keer iets anders (en niet té zoet).
      Groetjes,
      Sandra

      Verwijderen
  2. Ohhh die ga ik zeker een keer maken,je brownies waren ook toppie!En die Finnegan en Guinness??!?! een heerlijk MOPPIE!Wauw Sandra,volgens mij ben je weer iets geweldig moois aan het maken aan het motief en garen te zien!Ken je die geweldig mooie wolwinkel al bij t'Hofke (Karregat)op de Daalakkerweg 2?!?!?Bloemendal heet het gelijk vooraan links als je dat industrieterreintje op wil rijden...ohhh een ware snoepwinkel met prachtige wol voor als je wat luxere dingen wil maken i.p.v acryl te gebruiken...bjoetifoel!!!!


    grtzzzzz
    Angeline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thxxx Angeline! Bedankt voor de tip! Iemand zei al dat er 'ergens in Tongelre' een nieuwe wolwinkel met luxere wol was geopend, maar ik wist niet waar... Joehoeee! Ze schieten trouwens wel als paddestoelen uit de grond; op de Frederiklaan is ook een nieuwe wolwinkel gekomen. Ben er nog niet geweest... Blijf ook nog even weg bij beide zaken :-) Eerst even ophakken wat ik heb :-)))) Veiliger om dan uit de buurt van wolwinkels te blijven... :-)))
      Lieve groetjes,
      Sandra

      Verwijderen
    2. 'Ophakken'?? Hmmm.... Freudiaanse verspreking??? :-))))

      Verwijderen
  3. Hahaha, je beschrijving bij die laatste foto is erg grappig! ;) gelukkig kon je je cake nog proeven, ziet er heerlijk uit. Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het natte spul ziet er niet uit!!! Maar zal vast des te lekkerder smaken! 't Is dat hier zoveel eindejaarskilootjes er eerst af moeten anders begon ik er meteen aan!
    Dankjewel voor de praktische uitleg!
    Guinness is superschattig... heeft mijn hart gestolen! :)
    En je haakwerk? Dat wordt iets prachtig... kan ik zo al zien!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die laatste foto! Prachtig!!! Hij ziet er uiteindelijk lekker uit, de cake!

    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat word het je laatste haak werk???xxm

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je maakt me nu toch wel heel hongerig hoor, lijkt me heel lekker :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De notenbananencake ziet er overheerlijk uit, ik proef hem haast door mijn scherm heen.
    Vermits ik de draad van mijn leven weer aan het oppakken ben, en daarbij veel troost verdien, maak ik me hem zeker één van de volgende dagen.
    Bedankt voor het sharen.

    Jouw Guinness is overweldigend lief. Hij mag gerust bij mij komen logeren.

    Verder ook bedankt voor de troostende woorden bij het heengaan van mijn vader,

    Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik was een beetje in je blog aan het bijlezen, vind de avonturen van Finnegan schitterend, en dan stoot ik op de foto van je terriër... Wat een schatje !!! Heb altijd al een zwak gehad voor terriërs :-))))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha! Ja ze zijn geweldig (al luisteren ze alleen als het hen uitkomt :-)))

      Verwijderen

Dankjewel voor je reactie, graag tot een volgende keer!

Sandra

P.S.
Weet je niet hoe je een reactie moet plaatsen? In het witte vak kun je je tekst plaatsen. Vervolgens moet je bij 'reageer als' of 'profiel' nog aangeven hoe je wilt reageren. Als je kiest voor naam/url kun je je naam opgeven, maar anoniem kan ook.