dinsdag 11 februari 2014

Heeft u ook wortelcake?

Ken je dit mopje?


Op een dag komt een konijntje bij de bakker en vraagt vervolgens aan de bakker:"Heeft u worteltaart?" waarop de bakker antwoordt:"Nee dat heb ik niet, sorry." Een dag later gaat het konijntje weer naar de bakker en vraagt weer:"Heeft u vandaag wel worteltaart?" waarop de bakker antwoordt:"Nee ik heb vandaag geen worteltaart." Maar toen dacht de bakker bij zichzelf ik zal speciaal voor het konijntje worteltaart gaan maken. De volgende dag komt het konijntje weer en vraagt weer:"Heeft u worteltaart??" "Ja zegt de bakker dat heb ik."zegt het konijntje:"Vies he?"

Zou dit mopje de reden zijn dat veel mensen hun neus ophalen bij het idee 'worteltaart' of 'wortelcake'? Sinds kort ben ik erachter gekomen dat wortelcake heerlijk is! Smaakt helemaal niet naar wortelen :-) Als je speculaas of kruidkoek lust, zou je eigenlijk dit recept eens moeten proberen dat ik vond op de site van Karin. Karin's principe is; 'kleine moeite, groot effect'. En laat ik dáár nu van houden!

Maar... ik heb het recept wel wat aangepast naar eigen smaak. De rozijnen laat ik weg en ik doe er iets meer noten in. Dat kunnen walnoten zijn, maar hazel- of pecannoten zijn ook heerlijk. En ik houd van wat extra kruiden, dus ik voeg een halve theelepel gemberpoeder en ongeveer een halve theelepel kardemom toe.

En samen met Finnegan zag er dat vandaag zó uit:




















Hij kan zo goed meehelpen...














Snufje van dit... snufje van dat...














Muisje wordt balorig...




















Finnegan tussen de vers gebakken frambozencake (kom ik zo nog op terug) en de wortelcake net voordat hij de oven in gaat, dromend over een smikkelfestijn en daarna een dutje met een rond buikje...














De wortel zit mooi door het donkere beslag heen (het beslag heeft deze kleur in verband met de donkere basterdsuiker die ik gebruikt heb).














EINDELIJK!!! Aanvallen!!!! (geen vorkje nodig)














Maar goed. Frambozencake. Ik ben nog een beetje aan het worstelen met het 'ideale recept'. Ik heb er twee geprobeerd; een eigen verzinsel (lekker, maar beetje nat) en vandaag deze. Kijk zelf maar.
Hier lijkt het net op Barbapapa. Ieks... wandelt hij dadelijk uit de vorm??? It's alive!!














Buiten gepureerde frambozen, zitten er ook hele frambozen in én muntblaadjes.














Ook Finnegan vindt dat het er apart uitziet. Net uit de oven lijkt het er weer op alsof Barbapapa naar buiten wil komen...














De smaak is goed, maar over de structuur ben ik nog niet blij (kijk maar eens op de foto hieronder), dus ik deel het recept nog even niet met jullie :-) Wordt hopelijk vervolgd!















Groetjes,

Sandra






8 opmerkingen:

  1. Die grap over de worteltaart is hier bij ons voor het eerst verteld toen er een vriendje van de kinderen op bezoek was. Hij was zes of zo en kon het nauwelijks uitgelegd krijgen, we hebben ons wel kapotgelachten want in zijn mond was het schitterend.
    als ik de grap na al die tijd herlees, lijkt het of ik hem weer hoor praten...Bedankt hiervoor, fijn.

    De frambozencake ziet er overheerlijk uit.
    Vol spanning wachten op het recept!

    fijne avond,

    Brigitte

    P.S. Finnegan tussen de twee cakes is goddelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Brigitte! Wat leuk dat ik die herinnering terug mocht brengen!

      Verwijderen
  2. Leuk, die grap van de worteltaart! ;) Ik ga van de week bananenbrood met pure chocolade en noten proberen!

    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooohh, die wortelcake ziet er super uit! Die ga ik binnenkort eens proberen. En ik ben ook benieuwd naar de barbapappa, ik bedoel: frambozencake. Lijkt me super!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er weer overheerlijk uit.
    Finnegan staat er ook weer super op de foto's.
    Hij blijft leuk. Haha

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou inderdaad niet direct aan worteltaart beginnen... en misschien echt wel door dat mopje? ;) Maar die van jou lijkt wel lekker, zelfs de frambozentaart vind ik goed gelukt! Gek kleurtje maar dat maakt hem juist zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hihi, ja dat mopje ken ik en ik heb hem ook al eens door m'n dochter horen doorvertellen, zo grappig! :) En het leek mij ook altijd wat vreemd, worteltaart, maar sinds ik het eens geproefd heb ben ik om! Heb het alleen zelf nog nooit gemaakt, dus wie weet ga ik eens met dit recept aan de slag... De frambozencake lijkt me ook superlekker, ik hou me aanbevolen voor het recept (zodra hij goed genoeg is naar jouw zin). Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ach ja, wat een leuk mopje was dat altijd om te vertellen. Het is al oud, maar toch moest ik er net even om lachen toen ik het op je blog las. Ik ben het met je eens, want worteltaart is echt heel lekker. Succes met de zoektocht naar de ideale frambozencake.

    BeantwoordenVerwijderen

Dankjewel voor je reactie, graag tot een volgende keer!

Sandra

P.S.
Weet je niet hoe je een reactie moet plaatsen? In het witte vak kun je je tekst plaatsen. Vervolgens moet je bij 'reageer als' of 'profiel' nog aangeven hoe je wilt reageren. Als je kiest voor naam/url kun je je naam opgeven, maar anoniem kan ook.