zaterdag 7 juni 2014

Citroen-maanzaad muffins & meer armbandjes

'Wie gaat er nu bakken op misschien wel de warmste dag van het jaar?!'
Eh.... Ik?

Er werd wat misprijzend gekeken, maar na het proeven van het resultaat, ging de duim omhoog voor deze citroen-maanzaad muffins! Het recept is van Delia Smith en iets aangepast door de onvolprezen Karin (sorry, wéér Karin Luiten, maar ik ben fan...). Het recept vind je hier.











Mocht je ze ook willen maken; ik had in eerste instantie moeite met het vinden van maanzaad. Misschien dat je niet slaagt bij de supermarkt. Maar in natuurvoedingswinkels is het volop te vinden. Ik heb maanzaad kunnen kopen bij de zaden- en notenkraam op de markt (De Olienoot).

Ook Finnegan is fan, maar ik weet het niet....

Hij doet een beetje vreemd...

Tot zover niets bijzonders, maar na 2 muffins vond ik hem in zijn hangmatje...

Hij voelt wat aan zijn hoofd en staart vreemd in het niets...
Hij ziet er wel gelukkig uit, maar een beetje afwezig???

Owwwww! Raadsel opgelost!!
Kijk maar eens wat ik vond:

Uit de zaadbol van de papaver wordt maanzaad gewonnen. Deze kleine zwarte zaadjes bevatten kleine hoeveelheden morfine en morfineachtige stoffen. Meestal kan een sporter zonder problemen een maanzaadbolletje of –bagel eten, maar bij een plakje maanzaadcake of een muffin boordevol zwarte zaadjes is een positieve plas niet uit te sluiten.

Deze muffins zijn voor Finnegan gewoon spacecake!
De volgende keer gaat hij op rantsoen; niet meer dan 1 citroen-maanzaad muffin voor Finnegan!

De afgelopen week zijn er 3 gehaakte armbandjes bij gekomen. Hier heb ik één van de knoopjes gebruikt die ik afgelopen zondag gekocht heb:

Deze is weer heel anders met zijn bonte kleuren. De basis houd ik wel gelijk, omdat deze kleur neutraal is en ik vind hem erg goed bij de huid passen:

Tot slot nog een armband met een bloemetje:

En hier zijn ze drie-op-een-rij:

Een heel fijn Pinksterweekend!


Groetjes,

Sandra









10 opmerkingen:

  1. Echt tof die armbandjes!
    En bakken op de warmste dag! Zot joh! Maar het ziet er wel heel lekker uit!
    Ocharme die Finnegan! Gelukkig heeft ie wel een geweldige hangmat!
    Fijne Pinksterdagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hihi, die finnegan! Die is gewoon high van jouw cakejes! :) werd je zelf niet een beetje high van de warmte van de dag + de oven? Leuke armbandjes weer! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thx! :-)))
      Viel mee, maar ik was wel blij dat ze maar 25 min. in de oven hoeven :-))

      Verwijderen
  3. Vlakbij onze camping in Zeeland verbouwen ze papavers voor het maanzaad. Daardoor hoorde ik voor het eerst over de hallucinerende effecten :-). Dus sweet dreams voor Finnegan!
    Je armbandjes zijn enig! Draag je nu elke dag een andere ;-)???
    Groetjes, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihihi! Nee, ik maak ze voor een markt in augustus. Maar de verleiding is groot ze zelf ook te dragen. Ik kan alleen niet kiezen :-)))

      Verwijderen
  4. Hihi, die Finnegan maakt het nu wel heel erg bont, pas maar op dat ie er niet verslaafd aan raakt "Peace!!" En wat ga je goed zeg met de armbandjes, leuk he om te maken, ook zo klaar, vooral met dit warme weer is het lekker om een snel haakwerkje te hebben. ik vind ze prachtig geworden. geniet nog van het heerlijke lange weekend, X Chantal

    BeantwoordenVerwijderen
  5. IK...ik ging gisteren nadat ik de boodschappen in huis had gehaald ook bakken...een cake...aangezien er al even 2 pakken in de kelder stonden en we ast en zeker visitie gingen krijgen na onze thuiskomst van ons midweekje Engeland vrijdagavond laat....ohhh die Finnegan!!!Hij heeft een eigen hangmatje....heerlijk!!!En ik kan het weten want hier hangt er eentje voor onszelf in de tuin,ha,ha ;-)Je cakjes zien er betoverend mooi uit!Ik kocht in Canterburry Eton Mess fudge...fudge van het beroemde Engelse toetje...overheerlijk toetje overigens...heb het 3 keer als na gerecht besteld in de avonden,ha,ha...daar heb ik wel een recept van...maar die fudge ga ik ook nog eens een keer uitvogelen zelf! L♥ve it!

    groetjessss

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. P.S...vergeet ik zomaar te zeggen dat ik je armbandjes ook helemaal uberhip vind Sandra!

      Verwijderen
    2. Thxxx :-)
      Eton mess.... Mmmmmmmmm......

      Verwijderen

Dankjewel voor je reactie, graag tot een volgende keer!

Sandra

P.S.
Weet je niet hoe je een reactie moet plaatsen? In het witte vak kun je je tekst plaatsen. Vervolgens moet je bij 'reageer als' of 'profiel' nog aangeven hoe je wilt reageren. Als je kiest voor naam/url kun je je naam opgeven, maar anoniem kan ook.