donderdag 25 september 2014

Sagen en sprookjes


25 september 2014

Weserbergland is ook het land van sprookjes en sagen.

Een sage

In het bos op de heuvel achter ons hotel kwamen we dit kruis (het 'Riddekruis') tegen, dat herinnert aan een tragisch ongeluk:



In 1584 ging de knecht Hans Ridde jagen met zijn heer; graaf Adolf XI. Een woest everzwijn stormde, met ogen die glommen van moordlust, op graaf Adolf af. 
Hij had maar één doel voor ogen; het einde van de graaf…
Hans Ridde aarzelde geen moment; hij sprong vóór zijn heer en wierp 
zijn speer met alle kracht die hij in zich had naar het everzwijn. Raak!

Maar het noodlot sloeg toe… Door de enorme vaart die het zwijn had, doorboorde hij op het laatste moment met zijn slagtand het hart van Hans. Op die dag stierven zowel knecht als everzwijn aan de voeten van graaf Adolf.

Bijzonder tragisch is, dat Hans 3 dagen later in het huwelijk had willen treden met een boerendochter. Toen de verloofde van Hans hoorde van zijn dood, verdween zij spoorloos. Naar verluidt heeft zij zich in het ijskoude water van de Weser gestort. Zonder haar geliefde Hans, wilde zij niet verder leven…


Een sprookje

En dan het sprookje; de rattenvanger van Hamelen! 
Ik ga het sprookje hier niet vertellen, maar we bezoeken vandaag Hamelen. 
De ratten vind je nog overal terug. Gelukkig leven ze niet J. De rattenvanger zien we ook. 
Hij vertoont zich af en toe, al blazend op zijn fluit. Maar zo te merken houdt hij ook van shoppen, want hij verdwijnt continu in winkeltjes J



Hamelen is een toeristisch, maar charmant stadje.



Het figuren- en klokkenspel van het 'Hochzeitshaus' vertoont 3x per dag het rattenvanger-sprookje:


Finnegan bekijkt het allemaal eerst vanuit onze rugzak; hij is een beetje bang van de rattenvanger; want wat als het ook een muizenvanger blijkt te zijn? Later toont hij zijn dappere kant; hij gaat zelfs op de schouder van de rattenvanger zitten!! Hij is zoooo trots dat we hem maar niet verteld hebben dat dit niet de echte rattenvanger, maar een pop is…



En wat ik gekocht heb? Ik had gelezen dat er in het oude stadsdeel van Hamelen een wolwinkeltje zit. Alhoewel het een risico is om ver weg wol te kopen (wat als je niet genoeg hebt?), 
vind ik het erg leuk om te doen. Want de herinnering aan een mooie dag/vakantie draag je ook mee als je je eigen creatie aan hebt. 
Op mijn verlanglijstje stond ook een Duits receptenboek (voor met name ‘Kuchen’ - natuurlijk J).

En ik ben geslaagd! Met nog een extra bonus; twee Guinness-platen. 


Eh... neeeee... dit uithangbord hebben we niet meegenomen!

Manlief en ik hebben in een winkeltje gezocht en gezocht totdat we twee toepasselijke platen vonden. Tadááá, onze aankopen (let op het oranje-rode hondje links onderin de ene plaat):


Na een laatste blik op de Weser, keren we terug naar het hotel.



Hartelijke groeten,

John, Sandra, Guinness & Finnegan





5 opmerkingen:

  1. Wat een mooie aankopen! De kleur van de wol ...helemaal mijn ding... mooi herfstig groen! En dat "backbuch....," Geen commentaar! ;-)
    Hamelen!!! Vroeger keek ik altijd naar "kun je me de weg naar Hamelen vertellen meneer?"... met Rob de Nijs nog als puberjongetje... en daar was ik toen stiekem een beetje verliefd op! Haha waar is de tijd!
    In het echt blijkbaar ook een mooi plekje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. John heeft die serie nog bewust meegemaakt; volgens mij vond hij Loeki Knol wel leuk :-)) Voor mij is het iets te lang geleden, al zit het liedje er wel in gebakken natuurlijk!

      Verwijderen
  2. De Guinness platen !!! Die zijn zo leuk :-) !
    Dat heb ik je eigenlijk al wel langer willen vragen, is Guinness naar het bier genoemd ? Enne, waarom (als ik dat weten mag natuurlijk !) ?
    Ik vind wel dat Finnegan vandaag een beetje overmoedig is geweest hoor ! En daarbij, schrik hebben voor de rattenvanger ? Hij moet meer oppassen met de ratten zelf... Die zijn wel een maatje groter dan hem !!
    Ik ben benieuwd wat je gaat bakken :-). Gaan we daarvan fotootjes te zien krijgen als je terug thuis bent ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yep! Guinness is naar het bier vernoemd. John vindt dat bier heerlijk. Het is een Iers bier; Ierse Terriër... Voilà! :-))
      Ik weet nog niet waar ik mee zal starten, maar ik zal zeker foto's posten als ik een receptje gebruikt heb. Ik heb er al zin in! :-))

      Verwijderen
  3. Hamelen, dat heb ik al heel lang willen doen.
    Nu krijg ik weer extra zin, zie!

    BeantwoordenVerwijderen

Dankjewel voor je reactie, graag tot een volgende keer!

Sandra

P.S.
Weet je niet hoe je een reactie moet plaatsen? In het witte vak kun je je tekst plaatsen. Vervolgens moet je bij 'reageer als' of 'profiel' nog aangeven hoe je wilt reageren. Als je kiest voor naam/url kun je je naam opgeven, maar anoniem kan ook.