zondag 18 januari 2015

Muizenhuis

Behalve onze Huismuis Finnegan, lopen hier (helaas) nog andere huismuizen rond.

Zo merk je er maanden niets van, maar dan ineens (meestal als het kouder en natter wordt) vangen we hele muizengezinnen, zoals nu.

Finnegan weet precies waar je muisjes mee lokt. Hij laat het jullie even zien:


Pindakaas! (Nee, geen Nutella).

Maar eerlijk gezegd, hebben we die pindakaas niet eens nodig.
We kennen de looproutes en plaatsen daar strategisch onze trip trap val.
Trip trap val? Yep. Wij vangen ze levend.
En laten ze daarna weer vrij.

Dit leidt al jaren lang tot grote hilariteit in onze omgeving.
'Die muizen zijn weer eerder thuis dan jullie!'

Maar sorry... wij kunnen het niet, muisjes doodmaken...
Zou jij dit muisje dood kunnen maken nu je hem recht in de ogen kunt kijken?


Al is dit wel een brutaaltje, dat moet ik toegeven. Zelfs de flitser deerde hem niet.
Hmmm... Misschien heeft deze al eens eerder in onze val gezeten en wilde hij een gratis reisje naar het Struikenparadijsje een eindje verderop :-)))

Fijne zondag!
Groetjes,

Sandra








29 opmerkingen:

  1. Oh, daar is Finnegan weer. Wat schattig dat je zijn broertjes of zusjes vangt en dan weer vrijlaat. Hij zal er blij mee zijn.
    Nog een fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is dat brutaaltje een schatje! Ja, ik zou ze ook vrijlaten... alleen als wij muizen hebben dan liggen ze voor dood aan de voordeur ...cadeautje van onze kat! Grellig zunne... soms krijg ik ze nog een beetje gereanimeerd maar meestal is het te laat... zielig maar tja... dat is de natuur hé... daar moeten we ons toch bij neerleggen!
    Alvast een fijne muizenvrije week!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. OMG, ik zie je al bezig, met hartmassage en mond-op-mondbeademing …

      Verwijderen
  3. Hier zie ik soms ook door de tuin lopen. We hebben ze ook wel eens in huis gehad. Gat in de meterkast zit nu dicht, dus gelukkig al een poos niet gezien/gehoord!

    Fijne zondag nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ooo het is wel een moppie en ik zou hem ook niet kunnen doden dus super dat jullie ze weer lekker buiten zetten;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier zien wij deze viervoetertjes niet, maar op de camping ( ligt aan bos ) komen ze geregeld piepen. Ze zitten daar onder de vloer van ons tuinhuis. Maar ik laat ze daar in vrede want verder dan het tuinhuis komen ze niet. Het is zelfs mooi om ze stiekem te zien komen piepen. Fijn van jou om het op deze manier op te lossen.

    Fijne zondag, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi sandra tegenover van ons is een boerderij, en af en toe loopt eentje binnen...momenteel hebben we 2 val, met koren, weet ik niet precies, doe mijn man.

    er is nog geen in gevallen, maar wat voor nut heeft om ze te vangen en weer los laten, ik begrijp het niet zo goed...maar zijn beestjes die overal lopen en maken mensen ziek...je kan geen eten open laten op het aanrek en kunnen ze zo bij...ik respecteer je mening...maar voor mij gewoon weg...ik wil geen muizen rondlopen thuis...apart wat jullie doen...groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snap je standpunt ;-)
      Als ik een restaurant of iets dergelijks zou hebben, zou ik ook andere maatregelen nemen.
      Wij laten nooit etenswaren op het aanrecht liggen o.i.d. Alles gaat in een luchtdichte doos/afgesloen kast/kelder etc. Daar zitten de muisjes ook niet. Verder nemen we maatregelen zodat de muizen niet binnen kunnen komen; het is nu dus ook even zoeken naar hun nieuwe ingang :-))
      Muizen verspreiden net zoveel (of weinig) ziekten als bijv. een hond of kat. Maar da's weer een ander verhaal :-))
      Maar ik ga niemand voorschrijven om massaal muizen levend te vangen hoor, al doen wij dat wel.
      Lieve groetjes,
      Sandra

      Verwijderen
  7. Wel eens gehoord dat er water moet zitten tussen je huis en de plaats waar je ze vrij laat. Maar of het echt helpt? Goede zondag, groetjes, Thea.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieve Sandra, ik ben net thuisgekomen en daar lag jouw verrassing. Straks geef ik de inhoud door aan mijn dochter en van de week maak ik een berichtje met foto. Dank je wel voor de mooie GiveAway.

    Finnegan woont in het goede huis. Wat een gelijkenis met het levende exemplaar. Als je die kraaloogjes ziet, zou ik het ook niet over mijn hart kunnen verkrijgen. Geef hem maar een fijn plekje terug in de natuur.

    Fijne zondag, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gelukkig hebben wij geen muizen binnen,als alleen achter in het kippenhok en dat ligt helemaal achterin in de tuin,tegen de voliere van de buurman waar hij zijn vogels in houdt,dus ons geluk is dat de muizen zowel bij de buren achterin als bij ons genoeg te snoepen hebben....;-)

    grtzzzz
    Angeline

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja dat is wel heel herkenbaar.
    Gelukkig niet thuis, maar in de voortent op de camping hadden we ook een muizenplaag. Niet dat er eten lag waar ze op afkwamen: naarstig speurwerk gaf manlief de overtuiging dat het om de huisspitsmuis ging. Die zou niet op voedsel afkomen, maar gewoon op zoek naar holletjes. Met regelmatig zoeken en een apparaatje dat een soort magnetisch veld maakte hebben we ze proberen te verjagen. Dat doodmaken ligt ons ook niet zo.
    Maar ik snap nu wel dat je Finnegan hebt gemaakt, je had de voorbeelden geregeld bij de hand :-))).
    Lieve groet, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij hebben last van loirs , ik weet niet of je die in Ned ook hebt maar ze eten echt alles vooral je houten balken en raamkozijnen. Dus wij zetten ouderwetse muizenvallen, het hoort een beetje bij het leven op het platteland .... Leuk is het niet maar dat geknaag in de nacht aan de balken daar word ik ook nerveus van......en naar jou toesturen is ook geen goed idee, dat is toch een beetje ver.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb even gegoogled; die zijn grooot!
      Gelukkig komen deze in Nederland niet voor. Kan me voorstellen dat ze je wakker kunnen houden...

      Verwijderen
  12. Och wat een schatteke, het achter-achterneefje van Finnegan wat in de val gelopen is !!!
    Ik begrijp je hoor, ikzelf kan het ook niet, ze dood doen... Jammer genoeg hebben we hier op de "boerenbuiten" niet veel keus. In huis mogen ze niet, want voor je het weet, zouden er hier een paar honderd zitten (groot huis met fijne muizenzolder...).
    Vroeger moesten we ze wel verdelgen, tegenwoordig hebben we dé meest diervriendelijke oplossing gevonden : het kippenhok ! Sinds we kippetjes hebben, blijven ze daar "logeren" (veel kippeneten voor handen voor de muisjes !), en daar laten we ze mooi zitten :-) !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahaaa! Da's een goeie! Beter dan een zolder vol muizen!
      Vast ook allemaal gezonde muisjes met een glanzend vachtje :-))

      Verwijderen
  13. ooo zo herkenbaar.... wij hebben er last van in de Ardennen en we gebruiken gif...want stel dat we er eentje vangen en we zijn daar enkele weken niet, dan verhongert de stakker, dat is pas wreed....Zie ze ook veel liever levend en wel, maar niet IN huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik moet niets hebben van muizen maar zo op de foto in een kooitje is ie eigenlijk best lief! XX Esther P.s de gehaakte is ook erg lief...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Muisjes zijn leuk! En helaas vinden ze mijn huis ook leuk, wat dan weer wat minder is......ik gebruik ook geen gif, daar hou ik helemaal niet van. Zo'n val als de jouwe lijkt me ook wel wat! Maar eh....mijn kat denkt er anders over. Die speelt zelf graag voor val..... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. nou muisjes liever niet toch maar een echte val lijkt mij,maar finnegan is wel een droppie hoor haha

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh wat een lief muisje, goed van jullie dat hij in de natuur vrij gelaten wordt.
    Dat muisje wil ook gewoon wat eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een schatje!
    En hij poseert nog ook, je hebt gelijk: die kent het systeem al: even logeren bij Sandra en daarna weer lekker thuis. Kwestie van de sleur in zijn leven te breken.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. P.S. Ik vind muisjes ook veel te lief om dood te maken.

    Heb er al een aantal gered uit de kattenbek. Telkens wanneer één van de katers triomfantelijk met een nog levende muis komt aangelopen, rep ik me als de bliksem naar onze koelkast, haal daar een lapje vlees uit tevoorschijn, bungel dat voor de kat, die laat de muis vallen, en ik red de muis. Die is zo versutseld (of besabbeld) dat ik ze met gemak in het kommetjes van mijn handen kan oppakken en dan vlug aan de overkant van de straat ga zetten vooraleer de kat doorheeft wat er precies gebeurt.
    Ik moet er wel aan toevoegen dat ik op die manier ooit door een muis die ik transporteerde, ben gebeten. (ondankbaar schepsel)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-))
      versutseld, wat een grappig woord !
      Mooie reddingstechniek met het lapje vlees, die moet ik onthouden ! Ik zie het zo allemaal voor me ! Vooral die muis die uit die kattenbek valt, hilarisch … Doet me denken aan de 'vos en de raaf'.

      Verwijderen
  20. wat schattig zeg hij of zij zal jullie wel dankbaar zijn , en je verstaat het niet natuurlijk ,maar heel zachtjes zegt ie tot de volgende keer hi hi of zij komt haar kindjes opzoeken "mag toch"?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Interessant zou zijn om de muis te chippen en dan zijn route (terug) te volgen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Interessant zou zijn om de muis te chippen en dan zijn route (terug) te volgen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik kan dat ook niet hoor, muisjes doodmaken, dat gebeurt alleen per ongeluk ;-) Dat beestje liep gewoon onder mijn voet toen ik die neerzette.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Haha, oh wat een schatje! Je kunt ze prima vangen en weg brengen, alleen niet naar het struikgewas verderop. Dan komen ze idd zo weer terug, misschien in een bos een paar kilometer verderop?
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen

Dankjewel voor je reactie, graag tot een volgende keer!

Sandra

P.S.
Weet je niet hoe je een reactie moet plaatsen? In het witte vak kun je je tekst plaatsen. Vervolgens moet je bij 'reageer als' of 'profiel' nog aangeven hoe je wilt reageren. Als je kiest voor naam/url kun je je naam opgeven, maar anoniem kan ook.