zondag 9 augustus 2015

Verschil moet er zijn!

Terwijl Finnegan zijn kennis over Schotland aan het bijspijkeren is...


Lekker relaxt onder de bonsaiboom...


Without a care in the world...


Zijn Manlief en ik druk bezig geweest om de borduurwerkjes uit hun lijstjes te halen/pulken :-)

Ons verbazend over de herkomst


en de vele, vele nietjes, krammetjes en lijm.


Gereedschap was zéker nodig!


Maar hier zijn ze dan alle 10.
10? Het waren er toch 11?

Klopt! Eentje heb ik al op de post gedaan.

Eigenlijk jammer, maar hengelen in een drukke woonwijk
is vragen om problemen, dus dat heb ik maar achterwege gelaten.


Wat is jouw favoriet?
Of vind je het moeilijk om er doorheen te kijken,
om hun potentie te zien?

Kan ik me voorstellen hoor.
Bovendien zijn ze héél vies...

Ik twijfel over het soort wasmiddel; Biotex? Eucalan? 
Of hebben jullie andere tips? Ik houd me aanbevolen!

Lieve groetjes,

Sandra






40 opmerkingen:

  1. Ik heb gelogen... Ik klikte "ik snap het", maar eigenlijk snap ik het niet. Hengelen in een drukke woonwijk? Iets moet me ontgaan.
    Mijn favoriet? Eerst dacht ik het boerderijpaneel. Maar misschien zijn de kleuren toch wat flets. De twee vogeltjes dan met de rode bloemen?
    Wie was er eigenlijk eerst? De bonzai of Finnegan? Ze lijken wel voor elkaar gemaakt. Wat een heerlijk tafereeltje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-))) Ik weet niet of het een Nederlands 'ding' is, maar dieven willen nogal eens 'hengelen' in een brievenbus; met ijzerdraad proberen er post uit te vissen. Al moet ik zeggen dat het tegenwoordig denk ik niet meer mogelijk is; brievenbussen zijn behoorlijk beveiligd tegen 'hengelaars' :-)))

      Verwijderen
    2. Aha, ik dacht natuurlijk aan hengelen als vissen. Letterlijk dan, vissen vissen, en geen brieven. Ik heb er eigenlijk nog nooit bij stilgestaan dat brieven ook al gestolen kunnen worden...

      Verwijderen
  2. De boerderij ziet er wel mooi uit. Qua uitwassen, weet ik niet zo goed wat je ervoor kan gebruiken, alvast een zachte zeep!
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, dat hengelen snapte ik wel meteen, is dus zeker iets Nederlands ;-). Begrijp ik goed dat de geadresseerde een vies borduurtje krijgt :-). Maar ja, gegeven paard enz.
    Wat ik de mooiste vind??? Eerst dacht ik de boerderij, maar toen ik langer keek vond ik ze eigenlijk allemaal best mooi. Nou ben ik vreselijk benieuwd hoe je ze gaat gebruiken! Allerlei ideetjes gaan door mn hoofd, wat zijn jouw ideëen????
    (wedden dat dat nog een verassing moet blijven ^_^).
    Liefs, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, dat wassen. Ik zou geen Eucalan nemen, maar eerst eens met een gewoon fijn/wolwasmiddel. Lauw water en dan kijken hoe het er uit komt. Als het nodig is kun je daarna agressiever te werk gaan.

      Verwijderen
    2. Ja joh, ik schaam me nergens voor; gewoon vieze borduursels opsturen :-)) maar het was wel de schoonste van het stel ;-) Bovendien heb ik het op moeten vouwen, de ontvanger had het denk ik toch weer vochtig moeten maken. Enfin, je merkt het misschien al, ik heb hierover getwijfeld!
      En mijn ideetjes? Heel veel, maar vast omlijnd is het nog niet, in ieder geval een tas.
      Liefs,
      Sandra

      Verwijderen
  4. oh waauw, die belgische-Nederlandse zangvogeltjes zijn super !
    Ik heb mijn ene boorduurtje op het wolprogramma gewassen met Marseillezeep, en dat kwam heel en proper weer tevoorschijn. Echt fijne doekjes zou ik met de hand wassen, ook met Marseillezeep.
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oud borduurwerk wassen is best een secuur klusje.
    Was ieder borduurwerk apart. Er zijn namelijk borduurgarens die kunnen afgeven. Omdat je niet weet of de borduurstof en het borduurgaren eerder zijn gewassen kun je het best lauwwarm water gebruiken.
    Leg een borduurwerkje in bad of in een bak in een laagje lauwwarm water met wat azijn. Niet wringen of hard wrijven. Trek het borduurwerk net als bij haakwerk strak en laat het plat drogen. Zo blijft het mooi gald in in vorm (lijkt op blocken van haakwerk).
    Sommige lijstenmakers die oud borduurwerk inlijsten hebben mogelijk nog andere tips.
    Mijn favoriet is het meisje tussen de planten. Flink wat jaren geleden zagen veel huiskamers met planten er zo uit.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja wat een werk hè! Alle krammen eruit :-) Tegenwoordig val ik voor de borduurwerkjes van katoendraad ipv de wolletjes, ik was ze gewoon in de wasmachine in een lingerie /waszakje. Komt er heerlijk schoon uit, drogen aan de waslijn en dan de strijkbout er op. Geen probleem :-) (de wollen zou ik met de hand doen, biotex geen problemen mee gehad).
    Alle borduurwerken hebben potentie. Rechts onderin vond ik de vorige keer al leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeh, jij bent dapper; wasmachine, strijkbout! :-) Dankjewel voor de tips!

      Verwijderen
    2. Haha, dat durf jij ook als je nog méér borduurwerkjes hebt.

      Verwijderen
  7. Aha ik wou al dezelfde tip geven als Carla hierboven! Zelfgemaakt wasmiddel! Weet je nog wel... met Marseillevlokken! :-)
    Prachtige borduurwerkjes... in welke kringwinkel vond je die... je was ons Orenske mooi voor in ieder geval! Mijn favoriet is die van rechtsonder...of de vogeltjes...die zijn ook schattig...
    Trekken jullie nog naar Schotland...pffff door onze vakantie mis ik toch veel van de blogverhalen...:-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond ze in Eindhoven. Ik kwam erachter dat er hier heel, heel veel kringloopwinkels zijn.
      Wij gaan jammer genoeg niet naar Schotland, maar Finnegan krijgt binnenkort Schots bezoek :-)))

      Verwijderen
    2. Mijn zoon(18jr) komt vanavond terug van 15 dagen backpacken door Schotland. Ik kijk uit naar de verhalen!

      Verwijderen
  8. Wow, dat is wel een flink verzamelingetje geworden... :) ik denk dat ik die rechtsonder het mooist vind, hoewel dat boederijtafereeltje ook leuk is. En die schilderij-achtige prent met de man met rode muts en die grote met die vogels zijn ook aardig. Benieuwd wat jouw knutselresultaat ervan zal worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige borduurwerkjes. Vooral de vogeltjes vind ik heel mooi.
    Het wassen ervan vraagt enig opletten want sommige gebruikte draden zijn misschien niet echt kleurvast. Ik zou ze in lauw water wassen met biotex (goede ervaringen al mee gehad ) en anti kleurdoorloop doekjes erbij doen daar deze alle kleurstoffen opvangen die tijdens het wassen vrijkomen en zich vastzetten op textiel. Daarna zou ik ze tussen katoenen handdoeken droog strijken zodat ze terug mooi in vorm zijn. Maar het is en blijft riskant om deze te wassen denk ik. Succes alvast met het experimenteren :-)
    Mooie en grappige foto's van Finnigan.
    Lieve groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Daar zitten zulke leuke werkjes tussen !!
    Qua wassen : het hangt een beetje van het werkje af. Indien het genoeg "reserve stof" langs de zijkanten heeft (dat durft met wassen dikwijls rafelen), dan zoals Ingrid-Katrientje het doet : in een linnenzakje, in de machine, wolprogramma & wol- of delicaat wasproduct. En anders met de hand in een teil lauw water en ook weer dat wolproduct. Margaret heeft gelijk over dat plat drogen : zeker die met wol geborduurd trekken schots (jaja, Finnegan ;-)) en scheef als je ze ophangt om te drogen (oh ja, been there, done that...)
    En het mooiste ? Ik zou het niet weten... Er zitten verschillende pareltjes tussen !
    Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaaa... Dat rafelen... Daar ben ik bij een paar stukken bezorgd over. Dus ik vrees dat het handwas wordt. Dankjewel voor de waarschuwing; 1 Schot is genoeg :-))) xxx

      Verwijderen
  11. D boerderij! Wat een knap tafereel, mooi. Ik zou zelf mijn eigengemaakte wasmiddel pakken maar mss ook wel een wolwasmiddel met een heerlijk geurtje :)
    X /es

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh wat zijn die leuk die boeklezer en die fazanten zijn echt top ,gewoon wol sopje en niet te lang erin gaat prima .zou ze zeker op de hand doen

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ah die lieve Finnegan! Heerlijk aan het lezen! Blijf het een leuk muisje vinden Sandra!

    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat leuk!, De goudweger heb ik toevallig kortgeleden van mijn schoonmoeder gekregen. En hoe toevallig. Ik ben net zelf begonnen met het kopen van (ovale) borduurwerkjes ter ere van de maker :) Het water en het boerenerf spreken mij erg aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooi die Finnegan, als hij maar op tijd alles tot zich neemt.
    Mooie borduurwerkjes San. Jullie zijn er maar druk mee, wel leuk om samen mee bezig te zijn.
    Groetjes Ellie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh, wat een moois! Maar het allermooiste zat toch in mijn brievenbus vandaag! Dikke kus!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hey, ik heb eens even lekker bij gelezen op je blog, wat is er een hoop geberut! Finnegans theepothuis is klaar, mooi! De prachtige blauw/groen/paarse kleuren waar je mee aan de slag bent gegaan, uiteraard mooi! De col die je gemaakt heb en natuurlijk de borduurwerkjes, zo herkenbaar! Alles kopen wat los en vast zit en dan bedenken ehhhh wat gaan we daar allemaal mee doen. Zo heb ik er hier ook een stuk of 6....Haha we gaan het allemaal meemaken! Ik vind het jongetje ook allerliefst. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik zou ze gewoon in de biotex hebben gezet maar ik begrijp dat Margaret dat niet zo'n goed idee vindt. Ik vind dat schellekoord met die vogeltjes helemaal vintage, oftewel heel Oudbollig. Ik heb zelf ook bog van die schellekoorden geborduurd en dan zo' nep koperen belletje onderaan. En dan die houten ronde ringen aan elkaar verbonden met een lintje....... Ik weet niet of ik je liefde voor deze borduursels deel, ik geloof het niet....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-))) Kan het me hélemaal voorstellen. Ik heb ze ook gekocht omdat ik de mogelijkheden zag. Maar het is nog afwachten of ik het ook zo uit mijn handen krijg... Wel spannend ;-)

      Verwijderen
  19. Kijk dan toch die Finnegan daar onder zijn boompje genieten!Leuk je borduurwerken Sandra...ik kijk ook altijd rond op kringloopcentra's voor borduurwerken maar vaak is het dan niet mijn smaak...of ik kan er even niet 'doorheen kijken'...totdat ik de flamingo's laatst tegenkwam op mp....totally in love...ik wil er een tas mee gaan maken...maar aagezien ik anti-naaimachine ben zal dat plan van dat borduurwerk in combi met spijkerstof voor een tas nog wel een lange WIP worden...ik durf er nl. niet zomaar mee te gaan stunten...te bang om de lap te verknallen,maar ik vind ter zijner tijd vast wel iemand die me erbij behulpzaam wil zijn! ;-) Ik zie in de linker met fazant al een hele mooie tas voor jou in combi met mooie bruin/oranje herfsttinten voor me...helemaal passend bij jou! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat maak je leuke foto's met Finnegan.
    Mooie borduursels, de smalle strook met de vogeltjes vind ik schattig.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Sandra rechts boven vind ik de mooiste,maar ligt hij niet op zijn kop?
    Ben benieuwd naar het eind resultaat ,en sterkte met het wassen
    groetjes joke s

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. *Proest* je hebt helemaal gelijk Joke!! :-))) Goed gezien!
      Ik was zo druk bezig met passen en meten en randjes omvouwen dat ik dat niet in de gaten had. Héél opmerkzaam!
      Lieve groetjes,
      Sandra

      Verwijderen
  22. Ik heb niet zo veel verstand van wassen maar een handwasje lijkt me het verstandigst. Groetjes aan Finnegan. Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen

Dankjewel voor je reactie, graag tot een volgende keer!

Sandra

P.S.
Weet je niet hoe je een reactie moet plaatsen? In het witte vak kun je je tekst plaatsen. Vervolgens moet je bij 'reageer als' of 'profiel' nog aangeven hoe je wilt reageren. Als je kiest voor naam/url kun je je naam opgeven, maar anoniem kan ook.