donderdag 19 november 2015

Patroon Colsjaal met Bling

Hieronder laat ik, zoals beloofd, zien hoe ik de 'Colsjaal met Bling' haakte!

Gebruikte materialen; 
4 Bollen Lana Grossa Alta Moda Alpaca (1 bol = 50 gram = 140 m. looplengte)
Haaknaald 7
'Sunset' - zilvergaren van Phildar
Een stopnaald


De basis van de col (dat is het stuk tussen de ribbelboorden) 
wordt gehaakt in de 'corner to corner' techniek, ook wel 'C2C' genoemd.

Je haakt als het ware elke keer vierkantjes van stokjes,
klapt deze om en zet ze vervolgens vast.
Hieronder een foto van het effect dat je dan krijgt.


De makkelijkste manier om deze steek onder de knie te krijgen, is het bekijken van 
dit filmpje. Heb je liever een uitgeschreven patroon, inclusief tekening?
Kijk dan bijvoorbeeld bij Barbara van Zomaar een dag.

Je haakt met deze steek van hoek tot hoek.
Voor deze colsjaal meerderde ik net zolang totdat ik een hoogte had bereikt van 25 cm.
Daarna stopte ik met meerderen en haakte ik door totdat ik een rechthoekige lap had van 25 x 66 cm.
Je kunt je eigen col natuurlijk naar wens groter of kleiner haken!

Dit klinkt misschien een beetje als abracadabra als je niet weet hoe de C2C werkt.
Maar het is echt niet moeilijk! Maak gewoon een proeflapje terwijl je het filmpje kijkt.
Voor je het weet heb je de steek onder de knie.

Maar goed, we gaan verder.
Als je de gewenste lengte hebt bereikt, zet je de korte zijden aan elkaar vast.
Ik deed dat zonder af te hechten; gewoon doorgaan, 
hoe minder je af te hechten hebt, hoe beter, toch?

Vastzetten van de zijden deed ik op de volgende manier:

Door middel van een vaste in de ruimten tussen de (juiste twee) 'stokjes-vierkantjes' haakte ik de twee zijden aan elkaar, vervolgens overbrugde ik een 'stokjes-vierkantje' met 3 lossen en haakte daarna weer met een vaste de volgende hoeken van 'stokjes-vierkantjes' aan elkaar.

Mocht dit warrig klinken; kijk even op de foto's hieronder.

Daar zie je hoe het er straks aan de binnenkant van je col uitziet.
Je ziet het niet overduidelijk, maar er loopt dus een soort lossenketting over je naad heen.


De foto hieronder laat het wat duidelijker zien:


Als je de korte zijden aan elkaar hebt gezet, geldt wederom; niet afhechten, gewoon doorgaan.

Nu wordt de ribbelboord gehaakt.

Ik deed dit met reliëf stokjes, maar de eerste toer is in halve stokjes.
Dus; toer 1 van de ribbelboord; halve stokjes haken en wel 3 stuks per vierkantje.
In het ene vierkantje gaat dat wat makkelijker dan het andere, omdat ze om en om
liggen. Maakt niet uit, als je maar op 3 steken per hokje uitkomt.
Vanaf de tweede toer start het 'echte' reliëf stokjes haken.

Hier schreef ik eerder (met foto's) hoe dat werkt. 


Het meehaken van het glitterdraadje heb ik in de laatste toeren van de ribbelboord gedaan.
Ik haakte enkele toeren om en om met glitter;1 toer met en 1 toer zonder glitterdraadje.
Het glitterdraadje laat je gewoon even hangen en als je rond bent, pak je het weer op.

Mijn ribbelboordjes werden 5 cm. hoog.

Let op! Ik heb aan de bovenkant van de col wat steken geminderd in de boord, 
zodat de col een beetje naar binnen gaat vallen.
In mijn geval heb ik 12 steken geminderd.

Ik deed dit door in de 1e toer halve stokjes te haken zoals boven omschreven.
In de 2e toer haakte ik weer halve stokjes, maar heb toen (op het gevoel verspreid over de cirkel) 12 steken geminderd. In toer 3 startte ik vervolgens met de reliëf stokjes.

Hieronder nog wat foto's, inclusief de afmetingen.


Mocht je hem gaan maken; heel veel succes!!



Lieve groetjes,

Sandra







16 opmerkingen:

  1. Wat heb je het mooi duidelijk uitgelegd!! Fijn met al die foto's er bij.
    Zoals je misschien weet, ben ik momenteel meer aan het breien dan haken ;-)))). Maar haken was m'n eerste wollige liefde, daarom heb ik voor toekomstig gebruik je hele blogpost gepint! Handig hè ;-))).
    Liefs, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat kan je het duidelijk uitleggen! De c2c kende ik niet. Nu je de sjaal van dichterbij toont, zie ik hoe mooi die is. Zal ik zeker eens proberen. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat kan je het duidelijk uitleggen! De c2c kende ik niet. Nu je de sjaal van dichterbij toont, zie ik hoe mooi die is. Zal ik zeker eens proberen. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De colsjaal is echt mooi door de gecombineerde steken en het draadje bling.
    Dank je voor het patroon voor deze mooie colsjaal. Ik heb nog niet eerder c2c gehaakt. Dit lijkt me een mooi project om dat eens te gaan doen.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een fijne colsjaal en lief dat je het patroon met ons wilt delen. Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hartelijk dank voor dit mooie patroon. Ga ik eveneens eens uitproberen. Wel de steek eerst via proeflapje uitproberen want heb deze nog nooit gehaakt.

    Fijne avond, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie steek is dat! Je ziet het pas van heel dichtbij hoe bijzonder deze is.
    Dankjewel voor het patroon. Ik haak de laatste tijd (veel te) weinig, dus wie weet waar ik het weekend mee in m'n handen zit!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank je wel voor het patroon en de duidelijke uitleg

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel mooi, die gehaakte kol. Bedankt voor de beschrijving.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat is een goede uitleg! Ik weet niet of ik hem ga maken aangezien het haken op een heel laag pitje staat vanwege nek enz. Grrrr!! Maar mooi is ie zeker! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De steken passen prachtig bij elkaar. En het idee van een glitterdraadje meehaken vind ik super!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zo dat heb je perfect uitgelegd Sandra!Toppie.....

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat fijn dat je dit hebt beschreven. De C2C staat op mijn lijstje om te doen. En deze col is superleuk.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Chic! Moest je nog interesse hebben, de schriftjes staat terug online :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mèn het ziet er kei ingewikkeld maar oh zo mooi uit :-)!
    Zo fijn nu het wat kouder wordt...
    Liefs, Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooi... het lijkt heel erg ingewikkeld maar dankzij de uitleg wordt het duidelijk(er). Ga ik ooit eens proberen. Wordt gepind! :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Dankjewel voor je reactie, graag tot een volgende keer!

Sandra

P.S.
Weet je niet hoe je een reactie moet plaatsen? In het witte vak kun je je tekst plaatsen. Vervolgens moet je bij 'reageer als' of 'profiel' nog aangeven hoe je wilt reageren. Als je kiest voor naam/url kun je je naam opgeven, maar anoniem kan ook.