maandag 30 mei 2016

Finnegan & MacFlannegan en het ezelsei

Dit verhaaltje is speciaal voor Ingrid x

In de Vulkaaneifel zijn we rond kratermeertjes gewandeld
met de muizenneefjes.


Guinness vond dat ze teveel treuzelden,
maar de muizenhersentjes maakten overuren bij het fantaseren 
over deze kratermeertjes.


'Zouden het vroeger drakennesten geweest zijn?' vraagt Mac zich af.

'Dat zou goed kunnen; vroeger stond er nog geen water in. 
Toen was het een warm, droog nest. Ideaal voor een drakenbuik.
Ik vind het ook belangrijk als ik een warm buikje heb, dus dat zal 
voor Mama Draak ook zo zijn geweest. En de drakeneieren
kon ze even alleen laten, want het was er toch warm genoeg!'
aldus Finnegan. 

Ik denk dat ik hem binnenkort 'Finnegan de Wijze' ga noemen :-))

'Zouden draken nog bestaan?' vraagt Mac.
'Laten we op onderzoek uitgaan!' roept Finny enthousiast.



'Dit zijn geen draken!'

Nee, dit zijn ezels. En laat ze maar rustig grazen!

'Hee Langoor!' roept brutale Mac 'Heb je laatst nog draken gezien?'


De ezel negeert de muizenneefjes volkomen en graast onverstoorbaar verder.
De neefjes halen hun schoudertjes op en lopen door.


Maar dan....


'Een Drakenei!!!'
piepen de muisjes in koor.


'Zomaar langs de kant van de weg?'
Verbaasd bekijken de muisjes het ei van dichtbij.

'Het is wel een beetje klein voor een drakenei'
zegt Mac, terwijl hij met zijn wandelstok 
voorzichtig tegen de buitenkant van het ei aantikt.


'Wat nu??? Dit ei kan hier toch niet blijven liggen?
Van wie zou het zijn? Van de ezels?
Is het een... Ezelsei?? We gaan het vragen!'


De muisjes rennen terug naar de ezels en besluiten hun
vraag te stellen aan een ezel met vlekken.

Als ik vraag waarom, antwoordt Finnegan (wederom bijzonder wijs);
'Het ei heeft toch stippen? Heb je dat niet gezien?'

Tja... om die muizenlogica kan ik niet heen.

'Hallo Langoor-met-vlekken, heb jij een ei in de steek gelaten?'


De ezel kijkt verbaasd op. Praten kan hij niet (althans niet in een
taal die ik versta), maar zijn lichaamstaal is overduidelijk.




Vrije vertaling;
'Ik heb een neef in de Efteling die gouden munten poept,
maar bij mij en mijn weidegenoten komen hier geen eieren uit!'

Tja... Wat nu...
Zo'n ei kan toch niet zo maar langs de kant van de weg blijven liggen?
Wat als de boer met zijn tractor voorbij komt?

Mac de Onversaagde aarzelt niet.


Finnegan de Wijze sputtert een beetje tegen.
'Wat als de moeder terug komt en het ei niet meer kan vinden?'


'Niet zeuren Finny, jij ziet overal problemen. We kunnen het ei 
ook niet laten liggen, dan is ze het zéker kwijt.'


Met lede ogen kijkt Finnegan toe hoe MacFlannegan 
in het gras verdwijnt.

Maar, toegegeven, dit is een beter plekje;


Nog geen meter van de plek af waar het ei eerst lag.
Veilig voor tractorbanden en onoplettende mensenvoeten.

Niet veilig voor ratten en ander gespuis, maar dat vertel ik de
neefjes maar niet. 

Het is tenslotte het belangrijkste dat je doet wat je kunt doen. 
De wereld kan niet in één keer gered worden, maar
wel in stukjes en beetjes. En voor iedereen is er wel een stukje op maat!




Lieve groetjes,

Sandra






18 opmerkingen:

  1. Ohh.. dit is geen post, maar een boek!! Als je dit gaat uitgeven als kinderboek wordt het geheid een bestseller :) Doen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wacht op je boek...echt super!!! Jij ligt volgens mij soms in de raarste houdingen om deze foto's te maken ;) ;) Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik koop dat kinderboek direct! Wanneer komt het uit? Een ezel met vlekken...? Die heeft ons Orenske nog niet in haar verzameling... zullen we haar tippen? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook al een tijdje aan't wachten op dat boek !!!
      En ne gevlekte ezel.... Schóón hé ! Maar vijf (op vier poten) plus één (op twee poten) is genoeg momenteel zunne ;-)

      Verwijderen
  4. Wat een wereldverbeteraars zijn de muizenmannen toch. Toevallig had ik het er gister ook over. Over dat ik niet meer kan doen dan mijn stukje op maat. Met elkaar kunnen we toch een heel eind komen. Bedankt mannen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een goede daad van de neefjes! Ik ben wel blij dat ze niet de krater in gerold zijn! Een ezelei hoe verzin je het! Geweldig. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat zijn het toch een lieverds, die Finny & Mac! En ze hebben (in ieder geval dit keer) maar mooi gelijk! En alle beetjes helpen zullen we maar denken. Hopelijk hebben ze het ei echt gered. En die ezel... die heeft vast geen goede herinneringen aan z'n neef, hihi. Gelukkig hebben de muizen het beter met elkaar getroffen!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een heerlijk verhaal weer!!! Zit nu met een glimlach, dank je wel daarvoor. De neefjes maken toch mooie avonturen mee. Te gek dat we hiervan mogen meegenieten!!!
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heb ik hiervan genoten !!! De glimlach die nu op mijn gezicht getoverd is, staat er vanavond hoogstwaarschijnlijk nóg ! De neef in de Efteling - de tranen liepen over mijn wangen bij de conversatie met het ezeltje-met-plekken :-))))
    Finnegan en MacFlannagan zijn toch twee slimme jongens, dat staat als een paal boven water. Het onderzoek naar het ei :-). Dit was gewoon genieten, dit verhaaltje !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. geweldig weer heerlijk zo'n brein!
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een wijsheid! Heerlijk. Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat zijn ze toch leuk die verhaaltjes van jou. Je zou ze moeten bundelen in een boek en uitgeven. Deze zouden een groot succes worden voor al die lieve kleine oortjes en ja, zelfs wij als volwassenen lezen het graag en genieten ervan. Sandra ... we love it! Thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Da's een mooi klein eitje! Ik heb er ook al eens zo'n gevonden. Ik vrees dat één of andere eierdief het uit een nest gestolen heeft en onderweg weer kwijtraakte.
    Maar wat superlief van jouw 2 deugnietjes! En inderdaad, kleine helpende handjes helpen ook!
    Mooi verhaal...
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Weer een heerlijk verhaal, mooi gedaan en wat een verhaal ha ha ha, die neefjes maken wat mee.
    Liefs Ellie.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ohhh ik heb weer genoten en zat er helemaal in en nu zijn de muizenissen alweer voorbij...maar ben mega trots op jullie hoor! Dikke knuffels!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat weet je toch elke keer opnieuw een leuk verhaal te verzinnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een belevenissen. Ik ben benieuwd of de muizen nog lekker hebben geslapen en niet (eng) hebben gedroomd.
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen

Dankjewel voor je reactie, graag tot een volgende keer!

Sandra

P.S.
Weet je niet hoe je een reactie moet plaatsen? In het witte vak kun je je tekst plaatsen. Vervolgens moet je bij 'reageer als' of 'profiel' nog aangeven hoe je wilt reageren. Als je kiest voor naam/url kun je je naam opgeven, maar anoniem kan ook.