dinsdag 11 september 2018

Vakantiemijmeringen

Terwijl hier wat blogpostjes doorliepen
(dank jullie wel voor de lieve reacties!),
waren wij (Manlief, Guinness en ik) aan het
genieten van een heerlijke vakantie in Duitsland.

We deden 3 verschillende streken aan.
Ik laat jullie wat foto's zien!


We startten met een weekje Harz, terug in het
hotel dat ons de vorige keer zo goed geholpen heeft 
bij de gezondheidsperikelen van Guinness.


De bossen liggen vol met hout, klaar om getransporteerd te
worden. Later leerden we, dat de schorskever (met name) in de Harz
 (door het aanhoudende droge en warme weer én door de monocultuur)
verschrikkelijk veel schade heeft aangericht.

Zover ik begrepen heb laat men in het Nationale Park de
natuur het meeste haar gang gaan. Ja, de kever tast veel aan,
maar de natuur zorgt ook zelf voor een oplossing (al ziet het
er nu plaatselijk als een verontrustend slagveld uit).


In het begin van de vakantie was Guinness veel
te vinden in zijn persoonlijke 'koets'; de Doggyride.

Al naar gelang de vakantie vorderde en hij zich steeds
beter voelde, is hij ook steeds meer gaan lopen;
van 8 km. met onderbrekingen naar een fantastische 15 km.
aan één stuk! Guinness heeft er gespierde billen van gekregen!


Op een regenachtige dag bezochten we het klooster
'Walkenried', met zijn prachtige kruisgang (foto hierboven).

Inmiddels is het klooster museum geworden en wonen er
geen monniken meer, behalve het bijzonder rustige
en enigszins kippenvel opleverende drietal hieronder 
😉


Wat ook kippenvel opleverde, maar waar we uit respect 
geen foto's gemaakt hebben, zijn de concentratiekampen
Plaatsen om héél stil van te worden.

Wat is het dan wrang om op radio en tv steeds
maar te horen over de onrust in Chemnitz...



Als tweede deden we de Fränkische Schweiz aan.
Net zoals in de Harz maakten we er de prachtigste wandelingen,
maar we bezochten ook het tinmuseum in de Plassenburg in Kulmbach.

Er waren enorme diorama's van veldslagen met
honderden tinnen soldaatjes te zien, maar ook
hele kleine werkjes. 

Het werkje hieronder, 'de boekenworm',
was misschien wel mijn favoriet!


Wandelen in de Fränkische Schweiz is heel afwisselend;
zo loop je langs riviertjes, waar ook druk gekanood wordt,
dan maak je een loodzware beklimming...


en zo loop je tussen de weilanden!


In ons hotel kregen we heerlijke Fränkische specialiteiten
voorgeschoteld, waarvan de 'Schäufele' veruit favoriet is 
geworden bij ons. Misschien ga ik het zelf nog wel eens maken!


En dan ben ik alweer bij onze laatste bestemming 
aangekomen; het Pfälzerwald.

Wat zal ik zeggen... Wauw!


Gelukkig was Guinness hier helemaal in vorm
(nou ja... bijna helemaal... meer hierover onderaan dit blog)
dus mocht de koets in het hotel blijven
😁



Wat hebben we veel groene energie opgedaan...
💚💚💚

Jammer genoeg wel een kanttekening 
voor boefje Guinness.

Volgens mij heb ik jullie na het berichtje in mei nooit meer
verteld dat op echo nummer 3 bij Guinness tóch een blaassteen
is geconstateerd (eerder niet goed te zien door het gruis).
Het is een flinke steen en een soort die minder vaak voorkomt;
cystine. Deze steen heeft Guinness vermoedelijk al jaren.

Omdat hij er eigenlijk (tot in mei) nooit complicaties van heeft
gehad, hebben we met de dierenarts de beslissing genomen er niets 
aan te doen.

Maar... je raadt het al; de complicaties zijn er deze vakantie
wél gekomen... Al op de eerste dag plaste ons vriendje bloed.

Gelukkig zaten we toen vlakbij de dierenarts die ons
de vorige keer ook goed heeft geholpen.
Guinness bleek een blaasontsteking te hebben ten 
gevolge van de blaassteen. Een antibioticakuur hielp gelukkig
heel snel en heel goed, maar op onze laatste bestemming zijn er
twee avonden geweest waarop Guinness ineens niet meer kon plassen.
Ook dat hebben we op kunnen lossen, maar het was ons duidelijk;
na de vakantie gaan we meteen naar de eigen dierenarts.
Dit kan zo niet langer, de blaassteen is een tijdbom.

Vandaag hebben we onze dierenarts bezocht en...
de operatie is al ingepland; aanstaande donderdag gaat ons 
vriendje onder het mes!

Mijn hondenmama-hart maakt 7 salto's bij het 
typen van de zin hierboven, want een operatie is natuurlijk nooit 
zonder risico's. Van de andere kant; hiermee doorlopen is
geen optie en ik heb het volste vertrouwen in onze dierenarts
én in Guinness. Zeker gezien de goede conditie waarin hij nu is.

Fingers crossed....
🍀

Ik houd jullie op de hoogte!

Lieve groetjes,

Sandra








20 opmerkingen:

  1. Ach, wat een zorgen hebben jullie toch om Guiness. Gelukkig hebben jullie volop kunnen genieten van al het natuurschoon. Prachtige foto's laat je weer zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel veel sterkte, toch altijd spannend, zo'n operatie! Wat een mooie foto's laat je zien, fijn dat jullie zo'n fijne vakantie hebben gehad, en dat Guinness toch flinke afstanden kon afleggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goh wat een blogpost. Eerst al die fantastische foto's van jullie vakantie (wat ik me afvraag : mag Guinness mee in die musea die jullie bezoeken?) en dan eindigen met de operatie van Guinness. Dat prutske heeft toch al wel wat meegemaakt! Ik duim me te pletter donderdag. Geef hem alvast een knuffel. Komt helemaal goed! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! xxx
      Nee, in de musea zelf meestal niet. Het is dan ook vaak om en om naar binnen. Duitsland is heel soepel: vaak mag de hond wél binnen in het café/restaurant van het museum. Zo hebben Manlief (of ik) het toch gezellig (en reken maar dat je aanspraak hebt!). En bij regenachtig, koel weer, vindt Guinness het niet erg om in de auto te slapen. Even melding maken bij de kassa en dan mag je ook in en uit lopen om je hond te checken/tussendoor uit te laten.
      Deze vakantie mochten we Guinness zelfs gedeeltes van het museum van een burcht door tillen, maar dat hebben we maar niet gedaan :-) Dit om aan te geven hoe fijn ze (in onze ervaring) hier in Duitsland mee om gaan en in meedenken.

      Verwijderen
  4. Hele mooie foto's Sandra, Pfälzerwald willen wij ook wel eens aan doen ziet er heel mooi uit. Sowieso zijn alle foto's weer geweldig en ook heel fijn om te horen dat jullie het weer goed hebben gehad. En wat mooi dat Guinness gespierde billen heeft gekregen dat komt nu goed van pas met een operatie in het vooruitzicht. Ik heb er ook vertrouwen in, voor donderdag alvast sterkte gewenst met jullie mupke.
    Liefs Ellie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ellie!
      En laat maar weten als je tips wilt hebben ;-)
      Liefs,
      Sandra

      Verwijderen
  5. De duimen en tenen gaan donderdag aan......Gelukkig een bereconditie zet m op!!!! Dikke extra sterkteknuffel van Hippie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige foto's en wat vertel je het allemaal mooi! Ik krijg zin om er ook naar toe te gaan!
    Maar heel wat minder fijn om te lezen over je hondenkind...
    Ik duim mee, ik denk dat hij een heel goede kans maakt! Wat gaat hij gelukkig zijn achteraf! Hij is in goede handen, zowel bij je dierenarts als bij jullie! Wat een geluk dat hij zo'n goede zorgen krijgt dankzij jullie. Komt vast helemaal goed, hou ons maar op de hoogte!
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo'n mooie vakantieblog en dan zo'n heftig bericht onderaan over jullie huisgenootje... Heel veel sterkte gewenst!
    Lieve groet,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh heerlijk, zo'n groene vakantie! Lekker wandelen en mooie plaatsen bezoeken. Maar inderdaad, van die kampen word je wel heel stil... Heel indrukwekkend vind ik dat altijd.
    Het favoriete gerecht dat je noemt zegt mij weinig, maar altijd fijn om op vakantie andere lekkere dingen te proberen!
    Helaas van Guinness z'n blaas... Heel veel sterkte voor morgen! Ik duim mee dat het allemaal goed gaat.
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik duim vandaag voor Guinness. Het komt wel goed.
    Mooie streken bezocht in Duitsland, jullie hebben een deugddoende vakantie gehad aan de foto's te zien.
    Dikke knuffel ook voor Guinness,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een toffe vakantie en ik duim voor de operatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ach ik lees dit op donderdag. Ik hoop dat het nu al achter de rug is.....Terwijl ik net zo blij was om te lezen dat het zo goed met hem ging in Duitsland. Beterschap maar weer! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie foto's van jullie vakantie! Helaas dat het met Guinness aan het eind toch niet goed ging. Inmiddels de operatie achter de rug (las ik op IG) en knapt-ie weer op. Beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooie gebieden zijn jullie geweest. Ik heb hier thuis al geroepen dat dit ook wel wat voor ons zou kunnen zijn. Maar wat vervelend dat juist nu die blaassteen op ging spelen. Ik had al op instagram gezien dat hij geopereerd was. Ik ga even het andere berichtje lezen om het vervolg te horen.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Thank for providing good information for site,Thanks for your sharing.
    gclub

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hi all dear !!
    great article and information, with your blogcomment.
    I see your blog daily, it is crispy to study.
    Your blog is very useful for me & i like so much.
    ท่างเขา คาสิโนออนไลน์

    BeantwoordenVerwijderen

Dankjewel voor je reactie, graag tot een volgende keer!

Sandra

P.S.
Weet je niet hoe je een reactie moet plaatsen? In het witte vak kun je je tekst plaatsen. Vervolgens moet je bij 'reageer als' of 'profiel' nog aangeven hoe je wilt reageren. Als je kiest voor naam/url kun je je naam opgeven, maar anoniem kan ook.