donderdag 6 augustus 2020

Keukenhulpjes

Take it slowww... 
Zeker op een dag als vandaag.
en de dagen die nog volgen...
🔥

Maar eigenlijk wilde ik het niet over het weer hebben,
maar over mijn twee nieuwe keukenhulpjes.

Allereerst; de slowcooker!


Hij stond al een tijdje op mijn wensenlijstje,
maar we hebben niet zo'n grote keuken, dus
dan komt ook de praktische kant om de hoek kijken;
waar láát je zo'n apparaat?

Geweldige Manlief was (zoals wel vaker) mijn
redder in nood. Hij gaat voor een opbergplek zorgen.
Yeah!
😃
En dus bestelde ik van mijn verjaardagsgeld en
-cadeaubonnen deze 'Crock Pot' slowcooker:
Sinds ik hem heb, ben ik druk in de weer geweest
met allerlei recepten. 

De slowcooker recepten met
een Indonesisch tintje van Eetspiratie zijn tot nu toe absoluut favoriet!


Maar HO! Misschien ga ik te snel en heb je nog nooit van een
het fenomeen 'slowcooker' gehoord?
Ik probeer het zo kort en zo goed mogelijk uit te leggen.

Een slowcooker is een elektrische pan, waarin je voedsel
langzaam kunt garen. En met langzaam bedoel ik
(afhankelijk van het soort voedsel en recept) 4 tot 8 uur.

Je bereidt de ingrediënten voor (snijden, marineren, kruiden),
gooit alles bij elkaar in de slowcooker en een boel uurtjes later
zet je de meest heerlijke maaltijden op tafel!

Denk alleen niet dat je helemaal van de pan op het
fornuis af bent... Het aanbraden van vlees en groenten-/kruidenmixen
levert een sappiger, lekkerder eindresultaat op.
Dus in het begin staat je keuken toch even op z'n kop.


Wat mij betreft zijn de voordelen:

* Heerlijke gerechten (ik houd van stoofgerechten)
* Ik maak meteen een boel en verdeel porties in bakjes om in te vriezen (of uit te delen)
* Na de voorbereiding heb je er geen/nauwelijks meer omkijken naar
* Als je de mogelijkheid (elektriciteit + een veilig en droog plekje) hebt, kun je hem 
buiten neerzetten. Dat scheelt warmte binnenshuis!


Guinness gaat lekker op de deurmat liggen als ik
de slowcooker buiten aan heb staan.
Wel geduld hebben Guinness; het duurt een paar uur!

Mijn andere keukenhulpje hebben we pas twee dagen,
dus ik moet nog wat meer experimenteren, maar het eerste
resultaat mag er zijn!


Het is een soepmaker!

Esther van Espiratie kwam met deze gouden tip.
Een soepmaker is een soort waterkoker met messen erin.
Je doet alle ingrediënten (snijden moet helaas wel, hihi) 
in de soepmaker en hij brouwt er een lekker soepje van. 
Als je een grove (boeren-)soep wil,
gebuikt hij zijn messen niet en bij een gladde soep natuurlijk wel.
In minder dan 20 minuten is hij klaar!

In die van mij kun je ook smoothies maken,
maar eerlijk gezegd vind ik dan een staafmixer handiger.

Er zat een receptenboekje bij mijn soepmaker
en het eerste soepje dat ik maakte, was de lekkere kippensoep
die je hierboven ziet. Op de site van meneer P zag ik dat
je het receptenboekje ook kunt downloaden.
De link vind je hier.

Let op; de verhoudingen die hierin staan,
zijn voor de soepmaker van meneer P,
als je een andere hebt (met een andere inhoud),
dan moet je de hoeveelheden misschien naar boven
of beneden bijstellen.

Deze twee apparaten zouden onze drempel niet over
gekomen zijn als ik niet de verwachting had, dat ze
iets toe zouden voegen aan een gezonde(re) levensstijl.

En die verwachting hebben deze keukenhulpjes
tot nu toe waargemaakt.

Ik ben iemand die soms uren in de keuken wil staan en
soms totaal geen zin heeft om te koken, maar liefst wel
gezond wil eten. Deze keukenhulpjes helpen me daar echt bij!

Lieve groetjes,

Sandra

 




7 opmerkingen:

  1. Mmmm, je doet het water in mijn mond komen, ziet er lekker uit!
    Heerlijke groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk he die slowcooker. Wij hebben er ook een en vooral in de winter gebruik ik heb bijna elke week. Nu nog zomerrecepten vinden. Als je tips hebt ik hoor ze graag. Van een soepmaker had ik nog niet gehoord. Ik maak regelmatig soep. Ik ga eens kijken wat het inhoudt. Eet smakelijk.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De ‘Indo pulled Pork’ van Eetspiratie vind ik een aanrader! Lekker met een pita broodje en salade. Ook leuk als onderdeel van een buffetje op een verjaardag 😉

      Verwijderen
  3. Een slow cooker staat ook op mijn verlanglijstje! Sinds ik gezien heb wat je daar allemaal mee kan... Wat een uitvinding zeg...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja ik ken hem schoondochter heeft er eentje en maakt ook de heerlijkste dingen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik had van beide nog nooit gehoord.. Hier kookt manlief meestal, eens kijken wat hij ervan vindt, want die slowcooker lijkt me handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Smullen hoor. Doordat het zo lang staat te pruttelen zitten de smaken ook zo lekker door en door. Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen

Dankjewel voor je reactie, graag tot een volgende keer!

Sandra

P.S.
Weet je niet hoe je een reactie moet plaatsen? In het witte vak kun je je tekst plaatsen. Vervolgens moet je bij 'reageer als' of 'profiel' nog aangeven hoe je wilt reageren. Als je kiest voor naam/url kun je je naam opgeven, maar anoniem kan ook.