donderdag 28 januari 2021

Het Geheime Ingrediënt

 Mijn zuurdesem starter (die ik Rosa heb genoemd),
begint ein-de-lijk tekenen te vertonen dat ze klaar
is om een brood te maken!

Kijk maar eens naar haar grote blub blub bubbels!


Rosa heeft veel meegemaakt...
Of beter gezegd; ik heb haar op de proef gesteld.

Bij het maken van de starter haal je elke keer
een deel van het mengsel af. Dit deel hoef je (na een
aantal dagen) niet meer weg te gooien.
Je kunt er crackers van maken of... pannenkoeken!


Guinness en ik hebben gesmuld van de Rosa-pannenkoeken.
Alleen had ik de weegschaal niet goed ingesteld.
En daardoor had ik teveel van Rosa gebruikt voor de
pannenkoeken. Oftewel; er was nog maar een schim over
van Rosa!
😱

Ze bleek sterker te zijn dan ik dacht.
Al snel begon ze weer kleine bubbeltjes te genereren.
Maar ik zat natuurlijk te wachten op Grote Bubbels!

En toen... kwam er Houdini de Fruitvlieg. 
Hij wist zich door de barrières heen te werken 
en belandde in Rosa's glazen huisje. 
Niet veel later is hij, met een volle buik, 
in de armen van Rosa gestorven...
😱
 
Dat werd een Enkeltje Kliko!
Gelukkig had ik nog een heel klein beetje Rosa over.
Ik verhuisde Mini Rosa naar een jampotje en 
ben gewoon weer doorgegaan met 'voeren'; 
elke dag wat water en meel.

Rosa kreeg al heel snel een enorme groeispurt en bubbelt 
nu haar grootste bubbels!

Ondeugende Manlief verdenkt mij van het toevoegen van 
'een geheim ingrediënt'; Houdini de Fruitvlieg!
😁

Dit weekend hoop ik mijn eerste zuurdesembrood te kunnen bakken.
Ik ben me alvast in aan het lezen, want het is een heel ander 
proces dan het bakken met 'gewoon gistdeeg'.


Ik houd jullie op de hoogte!

Lieve groetjes,

Sandra






6 opmerkingen:

  1. Ik smul van je vertelling!
    Veel bakplezier verder, je gaat ons vast nog een kijkje in de toekomst van Roza geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ben heel benieuwd leuk zo'n proces er is ook zoiets met yoghurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben benieuwd. Heel omslachtig om Rosa in goede staat te houden denk ik zo. Waar koop je eigenlijk de beginRosa of hoe noem je dat. Nu ik ben niet zo'n bakker weet je nog wel. ;-) Maar brood lukt wel heel goed. Dus ik hou het in het oog hier. Veel succes en een fijn weekend straks.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rosa maak je helemaal zelf van meel en water. Na verloop van tijd haalt ze de wilde gist uit de lucht en dan start de fermentatie. Dat ‘wilde gist’ vond ik eerst maar een raar verhaal, maar Manlief wist te vertellen dat dat ook zo werkt met bier 🤪
      Fijn weekend!

      Verwijderen
  4. Ik heb ook voor het eerst brood gebakken, dankzij jouw suggestie voor mijn 2021 lijstje :) Maar het ziet er niet zo lekker uit als dat brood op jouw boek haha. Wordt vervolgd!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat zal dat een lekker brood worden. Ik houd erg van zelfgebakken brood, en vooral zuurdesem vind ik heerlijk. Hopelijk gaat het je lukken om een lekker brood te bakken.

    BeantwoordenVerwijderen

Dankjewel voor je reactie, graag tot een volgende keer!

Sandra

P.S.
Weet je niet hoe je een reactie moet plaatsen? In het witte vak kun je je tekst plaatsen. Vervolgens moet je bij 'reageer als' of 'profiel' nog aangeven hoe je wilt reageren. Als je kiest voor naam/url kun je je naam opgeven, maar anoniem kan ook.