maandag 15 februari 2021

Guinness en andere verhalen

Vandaag is het Nationale Glibber- en Smeltdag!

Mijn rondje van vanochtend met Guinness was kort.
Ik ben een echte held op sokken als het om gladheid gaat. 

Gelukkig was 75% van onze korte wandeling goed te doen.
20% ging wat moeizamer, maar we vonden onze weg 
(Guinness natuurlijk makkelijk, met 4 pootjes op de grond).
Alleen die 5%... 

Een dikke laag vast gereden ijs op een hellende uitrit,
met een dun laagje water erop.
Het leek een 'Funniest Home Video' in the making.
Een YouTube hit, met mij in de hoofdrol, ik zag het al voor me.
Ik heb Γ©cht even gedacht: Zal ik gewoon gaan zitten?
Dan val ik tenminste niet!

Het helpt natuurlijk niet als je als een bange houten 
Klaas over het ijs laveert, zoals ik. Maar ik kan het niet helpen...

In het weekend ging het beter, ook Guinness had er lol in:



Zelfs de sneeuw had kippenvel afgelopen zaterdag:


Inmiddels is mijn Corona kapsel aanbeland in een nieuwe fase:
De Doe-Mij-Maar-Haarspeldjes-Fase!

Mijn pony komt tot aan het puntje van mijn neus.
Toen ik aan het glibberen was, dacht ik hoe ironisch het zou 
zijn als ik op de EHBO zou belanden omdat mijn haar elke
keer voor mijn ogen valt bij het inschatten van het ijzige trottoir.
Een krantenkop 'Schouder uit de kom door Corona kapsel'
had meneer Rutte vast niet aan zien komen!


Sorry, misschien had ik even moeten waarschuwen dat
deze blogpost alle kanten op gaat... 
πŸ˜†
Want... ik wil jullie graag laten zien dat je
ook zuurdesembrood kunt bakken in een bakvorm!


In dit brood zit, naast water, meel en zout,
ook melk en honing.


Dit brood heeft een zachter korstje en een fluweelzachte
binnenkant. Jummie!
Het recept komt uit het boek van Elaine Boddy.

Ik heb het lekker in sneetjes ingevroren.
Ahum... Niet alles... Gisteren zijn er natuurlijk ook wat 
sneetjes met roomboter en jam als late lunch verorberd!
πŸ˜‹

Guinness begint het al een beetje door te krijgen: 
Het ruikt lekker,
de oven piept, 
het vrouwtje zet het geurende lekkers op het aanrecht,
Guinness checkt of het lekkers met een hengelpootje
van het aanrecht af te krijgen is,
dat lukt meestal niet (balen!),
uurtje wachten,
vrouwtje pakt een mes,
WOEF WOEF!
Missie volbracht; stukje vers brood afgetroggeld!
🍞

Voor mijn zuurdesem avontuur is wel
wat nieuws onderweg; meel.
Het supermarkt meel is niet slecht, maar 
om goed brood te bakken is meel van de
molen toch beter.

Zegt men...

Ik hoop het over een paar dagen te kunnen bevestigen!

Heb een heerlijke week!

Lieve groetjes,

Sandra


P.S. Ik weet niet meer of ik het ooit verteld heb,
maar op mijn website vind je sinds kort af en toe
nieuwe avonturen van Finny en Mac.
De link vind je hier 
(of in de linker kolom hier op mijn blog)







16 opmerkingen:

  1. Mooie foto van Guinness en de bossen. Het was een heerlijk weekend met super veel zon. Wij zijn ook lekker veel buiten geweest.
    Tja, die haren, ik herken het, heb zelf al een paar keer met de tondeuse in mij hand gestaan. Hoe ging de kapper het ook al weer doen, bovenlaag omhoog en vast zetten en dan de onderste rand met de tondeuse doen. Als ik nu alleen de onderrand weg haal, ben ik dan weer blij ???? Michel zegt, NIET DOEN !!!!!!!!
    Heb het maar niet gedaan 🀯 😩 😀 effe wachten 😑

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neeeee! Niet doen! Nog even volhouden! Probeer ik ook... πŸ™ˆ
      Liefs,
      Sandra

      Verwijderen
  2. Hm, dat brood ziet er wel erg aantrekkelijk uit, jammer van het woord "zuurdesem", maar misschien smaakt dit wΓ©l lekker in tegenstelling tot hetgeen ik eerder gegeten heb....
    Maar we weten nu nig steeds niet of het goed afgelopen is met je, ik heb al op you tube gezocht, maar nergens een stuntende Sandra gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit brood is niet/nauwelijks ‘zuur’ πŸ˜‰
      Enneh... gelukkig heb je niets gevonden; dan ben ik niet stiekem gefilmd πŸ˜… Enneh; lijf, leden Γ©n eer zijn onaangetast. Finny en Mac zouden zeggen: JoePIEP! 😁

      Verwijderen
  3. Haha, heel herkenbaar van dat corona-haar! Ik heb (terwijl ik dat eigenlijk helemaal niet kan) het haar van mijn man een beetje bij proberen te werken met schaar en tondeuse en een stukje van mijn eigen pony afgeknipt. Die hing namelijk ook op m'n neus en daar kan ik helemaal niet tegen! Ik gebruikte daarvoor al een hoop gel of inderdaad schuifjes, maar het liep de spuigaten uit. Ik ben benieuwd hoe lang het nog duurt voordat onze haren weer degelijk geknipt kunnen worden!
    Omdat ik geen hond heb hoefde ik de deur niet uit vandaag, hihi. Ik ben ook zo'n held met gladheid...(not)
    Dus Guinness is al 'geconditioneerd' op de piep van de oven? ;) het brood ziet er heel goed uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Knap hoor!
      Mijn man had ineens zelf zijn haar rond zijn oren geknipt whahahaaa! Met een nagelschaartje! πŸ™ˆ
      En dankjewel! 🍞😘

      Verwijderen
  4. Vandaag las ik ergens dat je moet lopen als een pinguin als het glad is...
    Lastig hè, dat haar in tussenfase. Ik heb het vanaf vorig jaar februari al laten groeien en nu kan ik er alle kanten mee op.
    Een pony kun je nog best zelf knippen hoor, heb ik ook vaak gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahaaa, dat hoorde ik ook! Heb ik (onbewust) ook gedaan. Ziet er niet uit, maar wel het meest effectief. Maar niet op het gladste stukkieπŸ˜…
      Mijn pony is niet helemaal recht geknipt, dus ik blijf er maar af πŸ€ͺ
      En misschien laat ik het wel langer groeien, maar dan hopelijk straks wel met iets meer model 🀣

      Verwijderen
  5. Laat het maar warm water regenen klaar met al die ijsbaantjes. Een haarband doet ook wonderen, nog lekker warm ook hihi
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb ze al gevonden, de verhalen van de muizen neefjes :)
    Wij kopen het meel om brood te bakken bij de AH
    Goed uitkijken kan geen kwaad, je wilt immers niet bij de eerste hulp eindigen en in het ziekenhuis hebben ze het al druk, nee laten we daar maar weg blijven! Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. πŸ‘πŸΌπŸ˜˜
      Ik heb tot nu toe het biologische meel van Appie gebruikt, ik ben benieuwd of het nieuwe meel beter is πŸ˜‰
      Lieve groetjes,
      Sandra

      Verwijderen
  7. Het was zeker glibberen en glijden, niks aan. Mijn man bakt ook af en toe brood. Gebruikt meel van AH of de Reformwinkel. Mij lijkt meel van een molen nog lekkerder. Ik wacht jouw ervaringen af.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sinds kort heb ik jouw blog ontdekt, wauw!
    Ik heb me verloren in al je posts, vol verwondering zitten kijken naar je foto's en je verhalen van de muizen.

    Zelf heb ik ook een blog vol Magie. Misschien vind je het eens leuk om een kijkje te komen nemen bij me?
    Wees verwonderd,
    NamastΓ© , * Free Spirit *

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hebben hier volop genoten van de sneeuw met de honden. En ook wij maken zelf ons brood elke dag met meel van bij een molenaar. En ja, de smaak is veel beter. Kan je niet vergelijken met voorverpakte bloem/ meel van de winkel. Geniet van dit weekend want het gaat een vroege lenteweertje worden beloven ze hierboven. Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je hebt mij weer verwarmd met je blogje.
    Haha op de EHBO afdeling terecht gekomen vanwege het corona kapsel.
    En die lieve Guinness die het bakritueel al snapt.
    Liefs.

    BeantwoordenVerwijderen

Dankjewel voor je reactie, graag tot een volgende keer!

Sandra

P.S.
Weet je niet hoe je een reactie moet plaatsen? In het witte vak kun je je tekst plaatsen. Vervolgens moet je bij 'reageer als' of 'profiel' nog aangeven hoe je wilt reageren. Als je kiest voor naam/url kun je je naam opgeven, maar anoniem kan ook.