maandag 8 juni 2020

Eenvoudige Aardbeientaart | Recept

Ik bak regelmatig, maar had me nog nooit aan een
aardbeientaart gewaagd. Totdat ik tegen het eenvoudige recept
van 'Was Eigenes' aanliep. 

Ik krabbelde wel even op mijn hoofd toen ik het 
ingrediënt 'Tortenguss' zag staan. Wat is dat nou?

Lang leve het www! 
Tortenguss = Taartina (Dr. Oetker) en dat hebben
we hier ook gewoon in de supermarkt.

Zie hier het resultaat:


Voor meer tips en uitgebreide beschrijving, verwijs ik 
je graag naar het blog van Was Eigenes, maar ik zal 
hieronder het recept in een korte (en Nederlandstalige) 
vorm uitschrijven.

Allereerst; ik gebruikte een springvorm van 24 cm. doorsnede.
Helemaal prima, maar een 'echte' vorm voor een taartbodem
was mooier geweest.

Wat ik ook nog even mee wil geven; verwacht niet de
super zoete taart die je bij de bakker koopt.
Met een dot gezoete slagroom is deze taart op zijn best.

Mijn geleid is kleurloos en achteraf bekeken is dat een beetje saai.
Wil je een rode gelei, dan kun je een scheutje rode limonade-
siroop toevoegen aan je gelei (en dan iets minder water gebruiken).

~~~

Ingrediënten:

150 gram bloem (ik gebruikte patisserie bloem)
1/2 theelepel bakpoeder
65 gram suiker
1 klein ei
65 gram roomboter (of margarine)
ca. 500 gram aardbeien (liefst een beetje meer)
1 zakje Taartina (Dr. Oetker)
2 eetlepels suiker
250 ml. water

~~~

Bereiding:

Verwarm je oven voor op 210 graden.
Meng de bloem met het bakpoeder en de suiker.
Voeg het ei en de (in stukjes gesneden) boter toe.
Kneed het deeg snel tot een samenhangende massa.
Vet je bakvorm in met boter en bestrooi met paneermeel
(of gebruik bakpapier).
Druk het deeg in de vorm. Prik met een vork gaatjes 
in de deegbodem.

Bak je bodem in ca. 15 tot 20 minuten gaar (210 graden).

Was de aardbeien en verwijder de kroontjes.

Laat je taartbodem afkoelen en haal hem uit de vorm.
Omdat ik een springvorm gebruikte, heb ik hem gewoon in
de vorm laten zitten.

Leg de aardbeien met de snijkant naar beneden in de vorm.
Als je kleine aardbeien gebruikt, ziet het er mooier uit.
Ik had grote aardbeien...

Maak de taartgelei (Taartina) klaar volgens de beschrijving
op de verpakking en giet hem vrijwel direct (en voorzichtig)
over je aardbeien(taart).
Gebruik eventueel een kwastje om de gelei goed
over alle aardbeien te verdelen.

Dat is het!

Ben je nog wat ondernemender dan ik,
dan zou je eventueel zelf banketbakkersroom
kunnen maken en die eerst op de bodem storten,
voordat je de aardbeien erover verdeelt.
Maar eh... zo is het ook lekker hoor!

Mocht je hem gaan maken:
Smakelijk!  

Lieve groetjes,

Sandra







7 opmerkingen:

  1. Het water loopt me nu al uit mijn mond, wat lekker ga hem maken gr j.s

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat klinkt heerlijk. Als ik slagroom eet, dan het liefst zonder suiker zoals in Duitsland ook vaak gegeten wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ah lekkerrrrrr als je door je taartina een klein schepje suiker doet is je taart al een beetje extra zoet :))))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijk recept. Helaas zijn wij niet zo van het zelf bakken, maar wie weet, met zo’n eenvoudig recept komt het er nog eens van.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mjam dat klinkt goed. Ik denk dat ik de banketbakkersroom dan ook in de strijd zou gooien. Wij zijn hier best van zoet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Her ziet er verrukkelijk uit. Duidelijk een taart met de zomerkoninkjes in de hoofdrol. En een beetje zoet kun je ook toevoegen met een beetje honing.

    BeantwoordenVerwijderen

Dankjewel voor je reactie, graag tot een volgende keer!

Sandra

P.S.
Weet je niet hoe je een reactie moet plaatsen? In het witte vak kun je je tekst plaatsen. Vervolgens moet je bij 'reageer als' of 'profiel' nog aangeven hoe je wilt reageren. Als je kiest voor naam/url kun je je naam opgeven, maar anoniem kan ook.