zondag 13 oktober 2019

Eenvoudig Recept voor Hondenkoekjes

In verband met de (vermoedelijke) voedselallergie
van onze Ierse Terrier Guinness, hebben we vlees uit
zijn dieet geschrapt.

Ik schrijf hierboven 'vermoedelijk', omdat we nooit
verder zijn gegaan met het elimineren.
Op een gegeven moment deed hij het (voor zijn doen)
goed op vis en daar hebben we het bij gehouden.
Voor ons makkelijk; hij mag alles hebben behalve vlees.

Laat er nou stiekem best vaak 'vlees' (in wat voor vorm
dan ook) in hondenkoekjes zitten...

Guinness vindt een rijstewafel ook heerlijk, maar...
ik kan ook zelf koekjes gaan maken, dan weten
we precies wat erin zit. 

Guinness klaagt niet;
hij is niet bij me weg te slaan als ik ze maak en 
ze zien er nog gezellig uit ook!


Het recept vond ik op internet.
Verschillende websites hielden hetzelfde recept aan,
waaronder Zonnige Zooi (gezellige site trouwens!).
Echt súper makkelijk!

Je hebt nodig;

220 gram bloem
80 gram pindakaas
2 eieren
 50 ml. koud water 
~
beslagkom
(houten) lepel
deegroller
uitsteekvormpje(s)
bakplaat
bakpapier
en een oven is ook handig, hihi!

Afhankelijk van de grootte van je uitsteekvorm en de
dikte van je koekjes, bak je met bovenstaande
hoeveelheden ongeveer 50 tot 75 koekjes.

Roer de ingrediënten eerst met een (houten) lepel
door elkaar en kneed dan met de hand tot een samenhangend deeg. 
Doe de deegbal in een plastic zakje of bakje
en laat minimaal 15 minuten rusten in de koelkast.

Bestuif je werkblad met wat bloem.
Rol nu de lap deeg (eventueel in delen)
met de deegroller uit op je werkblad.

Verwarm je oven voor op 180 graden.

Steek met je vorm de koekjes uit het deeg
en leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat.

Bak de koekjes in twee etappes;
- Eerst 15 minuten op 180 graden en dan
- 25 minuten op 140 graden

Laat de koekjes afkoelen.

Na het afkoelen kun je ze aan je hond geven en/of
kun je ze invriezen.

Als je ze niet invriest, blijven ze ongeveer een week goed,
maar ik zou ze invriezen. Ze ontdooien namelijk binnen
enkele minuten!


De eerste keren bakte ik de koekjes korter en niet in 
twee etappes, maar op een hogere temperatuur.
Het resultaat was niet slecht, maar de dunnere koekjes
werden wel héél erg bruin en de dikkere koekjes werden 
gaar, maar niet krokant.
Sinds ik ze zo bak als hierboven omschreven, zijn ze perfect!


Ik kan ze goed breken en dat is fijn,
want zo kan ik Guinness vaker belonen zonder
dat hij er als een klein hangbuikzwijntje uit gaat zien.


Voor Guinness was deze hele fotoshoot een 
verschrikkelijke kwelling.
😁
Hij zag dan ook zijn kans schoon toen ik wat afstand nam:


Ik heb de hele schaal maar vlug veilig gesteld!

Veel bakplezier mocht je ze ook gaan maken!

Lieve groetjes,

Sandra







8 opmerkingen:

  1. Och jee die guinness ,laat hem maar lekker smullen zag ook op de site dat ze ook met zalm maakte
    J.s

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker voor Guinness,.. wat heeft hij het toch getroffen bij jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De koekjes zien er verrukkelijk uit. Mijn eerste gedachte was `Waren ze maar zo lekker als ze eruit zien’ (voor mij ;) maar een schep suiker erdoor en het zou maar zo kunnen haha. Die Guinness de bofkont.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat ziet er goed uit! Ik laat Pippa de post maar niet lezen... ;-)) XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik geloof dat ik die zelf nog wel zou lusten? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha arme Guinness. En hoe apart een hond die (waarschijnlijk) allergisch is voor vlees. Maar hoe fijn is het voor hem dat hij nu gewoon zijn prive bakker heeft. Je zou er bijna zelf je tanden in zetten.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tjonge zeg, die koekjes zien er gezellig uit! Je zou niet zeggen dat ze voor de hond bedoeld zijn. Fijn dat jullie zo goed voor Guinness zorgen!

    BeantwoordenVerwijderen

Dankjewel voor je reactie, graag tot een volgende keer!

Sandra

P.S.
Weet je niet hoe je een reactie moet plaatsen? In het witte vak kun je je tekst plaatsen. Vervolgens moet je bij 'reageer als' of 'profiel' nog aangeven hoe je wilt reageren. Als je kiest voor naam/url kun je je naam opgeven, maar anoniem kan ook.