zondag 12 juli 2020

Tulip Etimo (Red) versus Clover Amour | review

Belofte maakt schuld; vandaag een blogpost 
over mijn ervaringen met de Tulip Etimo Red haaknaald.

En nee... ik ben niet gesponsord...
😆

Normaal gesproken werk ik met Clover, en dan het liefst de Amour.
Ik was wel erg nieuwsgierig naar de Tulip en toen ik verzendkosten
kon besparen als ik nog een aankoop zou doen, heb ik de
Tulip laten komen.

Hieronder een close up van de punten van de 
Tulip Etimo (links) en de Clover Amour (rechts),
beide naald 4,5.


De punt van de Tulip is, zoals je ziet, een beetje langer.


Ook zit er een duidelijke uitstulping voor je duim op 
het handvat van de Tulip.
Het handvat van de Clover is een stuk vlakker.


Het handvat van de Tulip is een klein beetje korter.
Door de positie van de uitstulping voor de duim, 
voelt de Tulip nóg korter, want je hand ligt dus lager 
om het handvat. Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.

Beide haaknaalden liggen fijn in de hand.
Maar... 'the proof of the pudding is in the eating!'
dus ik ging ermee aan de slag.

De Tulip Etimo Red heeft een hele fijne punt.
Ik heb echt het idee dat hij het garen beter 'pakt'.
Een zeker gevoel. Bij een project zoals de ripple deken
die ik aan het haken ben, is het een waar snelheidsmonster!
Ik denk dat ik over één toer ongeveer 5 minuten sneller doe
met de Tulip (ca. 15 min.) dan de Clover (ca. 20 min.)!

Maar snelheidsduivel spelen met de Tulip, had voor mij ook gevolgen;
de achterkant van de (kortere) haaknaald drukte in mijn handpalm.
Zie de foto hieronder links.

Na één toer haken met de Clover, was de afdruk in mijn handpalm
weg. Zie de foto hieronder rechts.


OK. Dat was een test met acryl.
Maar hoe gedraagt de Tulip zich met wol en/of katoen?
Ik ging het testen.

Het was even wennen, want het voelde eerst stroever,
maar ik had weer een heel goed gevoel bij de punt van
de Tulip. Ook hier geeft het een zeker gevoel dat hij het
garen lekker 'pakt'. De punt steekt ook goed in wat strakkere
steken van mijn werk.

Conclusie;
Beide haaknaalden liggen wat mij betreft heel dicht
bij elkaar. De Clover is iets goedkoper dan de Tulip.

Ik vind eigenlijk het handvat van de Tulip wat aan de korte kant. 
Bij grote werkstukken met weinig afwisseling, kun je gaan voelen 
dat hij in je hand drukt.

Van de andere kant laat de Tulip zich met het kortere
handvat ook beter 'sturen'.

De punt van de Tulip is echt beter/fijner dan de Clover.
  
Ga ik mijn hele collectie Clover direct vervangen?
Nee. Daarvoor is het verschil te klein.
Het zijn allebei kwaliteit haaknaalden.

Maar ik merk wel dat ik liever de Tulip pak, dus 
ik denk dat ik voor de populaire maten 
(bij mij 3, 3.5, 4 en 4.5) de investering ga doen.

Sterker nog... ik heb het al gedaan...
Voor mijn lopende projecten heb ik nog twee haaknaalden bijbesteld,
dus ik heb van de Tulip Etimo Red nu naald 3, 4 en 4.5 in mijn bezit.
Ik ben een ware bofbibs!
😌

AANVULLING;
Sofie stelde de terechte vraag;
‘Hoe zit het met de stekenverhouding?’
Bij mijn werkstuk in acryl maakt het niet uit en 
zou ik beide haaknaalden door elkaar kunnen gebruiken.
Maar... gisteren kwam ik erachter dat mijn project in
wol/katoen een stuk losser werd!
Dus wel iets om rekening mee te houden!


 Een haaknaald kiezen blijft natuurlijk iets
heel persoonlijks, dus het allerbelangrijkste
advies dat ik je misschien kan geven is;
test ze als je de mogelijkheid krijgt
op een beurs of in een 'stenen winkel'.

Fijne zondagavond!

Lieve groetjes,

Sandra






12 opmerkingen:

  1. Ik houd mijn haaknaald zo raar vast, dat het denk ik, niet uitmaakt welke naald ik gebruik. Maar voor de betere haakster is jouw test wel handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke test, ik vroeg me af of de stekenverhouding bij beide naalden hetzelfde is. Daarmee bedoel ik of je geen verschil in haken ziet, door het gebruik van de andere soort naald.
    Fijne groetjes Sofie en haak ze!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede vraag Sofie! Ik ben er gisteren achter gekomen dat het bij mijn wol/katoen werkstuk behoorlijk wat uitmaakt (werk werd een stuk losser), dus ik moest daar correcties op doorvoeren. Bij de acryl deken maakt het niet uit. Ik heb deze aanvulling in de blogpost gezet. Dank je wel!
      Lieve groetjes,
      Sandra

      Verwijderen
    2. Dus dat betekent dat de ene naald met hetzelfde nr de andere naald niet is? Verrassend (en lastig als je uit gaat van de geadviseerde naalddikte). Het lijkt me op den duur wel irritant worden zo'n te korte naald met dut met mogelijk een blaar of eelt tot gevolg...?

      Verwijderen
  3. Ja, interessant! De druk in de hand is wel iets om rekening mee te houden...
    Leuk dat je zo uitgebreid je ervaringen deelt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Handig dat je twee goede haaknaalden vergelijkt. Mogelijk maakt ook de grootte van je hand en de manier waarop je haakt uit (pengreep, mesgreep). Jouw advies aan het eind is waar het om gaat: zelf uitproberen. Wat voor de een prima werkt, hoeft dat voor een ander niet te doen.

    Fijne dag, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha, je bent dus wel enthousiast over de tulip, ondanks het putje in je hand en de lossere steken bij wol/katoen. Het iets meer 'puntige' lijkt mij ook wel fijn. Maar ik ben ook erg tevreden met mijn clover amour naalden en haak te weinig momenteel om überhaupt iets anders te wensen :) Mis jij nu maatje 3,5 niet? ;)
    Enneh... zijn de andere maten tulips ook allemaal rood of zit er nog verschil in? Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alle Tulip Etimo Red haaknaalden zijn... rood 😉 Er zit geen verschil in kleurdiepte of iets dergelijks. Er is ook een serie Etimo in roze, die verschillen per maat wel in kleurdiepte.
      En ja... ik ben een beetje verkeerd zuinig geweest, denk ik. Ik had 3,5 gewoon mee moeten laten komen... 😁
      Lieve groetjes,
      Sandra

      Verwijderen
  6. Dank je voor je nuttige test. De keuze wordt met deze serie erbij helemaal reuze.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoe hou jij je haaknaald vast, Pen of meshouding ? Wat is de lengte van het handvat?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Precies de vergelijking ik naar op zoek was!

    BeantwoordenVerwijderen

Dankjewel voor je reactie, graag tot een volgende keer!

Sandra

P.S.
Weet je niet hoe je een reactie moet plaatsen? In het witte vak kun je je tekst plaatsen. Vervolgens moet je bij 'reageer als' of 'profiel' nog aangeven hoe je wilt reageren. Als je kiest voor naam/url kun je je naam opgeven, maar anoniem kan ook.